
I förra veckan arrangerades ett femte möte om beskattningen av båtbränsle i riksdagens skatteutskott. Deltagarna var nöjda med mötet trots att Skatteverket inte är villigt att ändra sin uppfattning i frågan.
Som Skärgården tidigare berättat slår de nya reglerna för bränslebeskattning av båtar hårt mot företagare i skärgården. Lagändringen trädde i kraft i juli 2015 och innebär att det bara är företag som transporterar varor eller passagerare mot betalning som har rätt att använda skattebefriat bränsle. Skatteverket har förvisso, efter påtryckningar från Skärgårdarnas riksförbund, lättat på regelverket något så att undantaget nu gäller för fler verksamheter. Men fortfarande gäller att de företag som inte transporterar varor eller passagerare mot ersättning, som till exempel hantverkare, inte är befriade från skatten.
– Och det är här vi inte är överens. Vi kan inte förstå varför Skatteverket gör skillnader mellan olika näringar på det här sättet, säger Sune Fogelström, ordförande i Skärgårdarnas riksförbund.
Ett flertal möten med ledamöter i skatteutskottet och skatteverket har hållits i riksdagen för att diskutera frågan och i förra veckan var det dags igen.
Lagstiftningen är tydlig men Skatteverkets tillämpning av lagen är inte bra. Skatteverket måste skärpa sig. Jag är förvånad över att Skatteverket nu gör nya tolkningar av lagen vilket fortsätter att skapa problem för många skärgårdsföretagare, säger Per Åsling (C), ordförande i skatteutskottet.
Med på mötet var utöver Skärgårdarnas riksförbund också Monica Pettersson, ordförande för Möjaskärgårdens företagarförening, och företagaren Robin Möller. De berättade hur skatten har påverkat deras verksamheter.
– Det är första gången jag är med i de här sammanhangen och det som förvånade mig var att Skatteverket var så tydliga i sin hållning i frågan. Det fanns inte mycket utrymme för diskussion, säger Monica Pettersson.
Günther Björklund, chef på Skatteverkets punktskatteenhet, menar att det inte går att göra fler undantag inom ramen för den befintliga lagstiftningen.
– Vi har lyssnat på argumenten som branschen fört fram och vridit och vänt på lagtexten så gott vi kunnat. Men vi kan inte se att lagen ger något utrymme för att göra någon annan tolkning av än den vi gjort. Transporter inom egen verksamhet ger inte rätt till skattebefriat bränsle.
Enligt honom måste det till en ändring i lagstiftningen för att fler verksamheter ska kunna använda sig av skattebefriat bränsle.
Men trots att mötet inte genererade i några större framgångar var deltagarna ändå nöjda efteråt.
– Sett från det första mötet till idag har det hänt mycket. Nu har vi ändå kommit så långt att Skatteverket hör vad vi säger även om vi inte fått de med oss på alla punkter, säger Sune Fogelström.
Per Åsling kommer nu tillsammans med Skärgårdarnas riksförbund att gå vidare i bränsleskattefrågan genom att kalla Skatteverkets generaldirektör till riksdagen för samtal.
– Beroende på vad vi får för svar där får vi se hur vi agerar efter det. Men jag utesluter inte att fler möten av det här slaget kan bli nödvändigt, säger han.