Inom sjöfarten pågår för närvarande ett digitalt paradigmskifte. Genom att dela information ska mänskliga misstag minimeras och trafikflödet effektiviseras.
Genom standardiserad information som går lätt att dela mellan fartyg, samt mellan fartyg och olika landenheter som till exempel lotsar, hamnar och trafikledning, ska sjöfarten bli både säkrare, mer miljövänlig och kostnadseffektivare.
Konceptet heter Sea Traffic Management (STM), och införs nu globalt för handelsfartyg i första hand. Tanken är att ökad informationsdelning om rutter och planer ska tillhandahålla en gemensam, realtidsuppdaterad lägesbild för alla aktörer som samsas på havet och i anslutande verksamheter, på samma sätt som flygets Air Traffic Management.
– Lagstiftningen till sjöss baseras fortfarande på en skrift från 1600-talet om havens frihet där kapten är högsta instans. Så är det fortfarande rent legalt, men i verkligheten är fartygen inte lika isolerade längre. Vi tror att att 70 procent av alla grundstötningar och kollisioner skulle kunna undvikas med detta, säger Ulf Siwe som är kommunikatör för Forskning- och innovationsenheten på Sjöfartsverket.
Inom ramen för STM inför Sjöfartsverket fyra nya tjänster som bygger på informationsdelning. Tre är redan i drift. De handlar bland annat om att kunna synka ihop lotsrutter med fartygens befintliga rutt, att få relevanta navigationsvarningar automatiskt direkt in i fartygens system och att fartyg som följer isbrutna rännor ska få bättre uppdateringar om hur rutterna skiftar i takt med att isen flyttar sig.
Det fjärde sjösätts nästa sommar, och handlar om kommunikationen inom sjöräddningen.
– Som det fungerar nu så ropar sjöräddningscentralen JRCC i Göteborg upp alla enheter på telefon och fördelar sökområden och rekommenderar sökmönster. Men saker händer ju ofta i stökigt väder och det är inte optimalt att stå och prata i radio eller telefon mitt under utryckning. Med den nya funktionaliteten ska informationen kunna föras över elektroniskt och direkt förvandlas till rutter, vilket inte bara sparar otroligt mycket tid utan även minimerar manuella misstag i överföringen.
Sverige är först med denna funktionalitet, som kommer bli standard inom sjöräddningen i åtminstone alla Östersjöländer inom 5-10 år, tror Ulf Siwe.
Till 2030 ska STM vara implementerat globalt, är målet. Utmaningarna blir i första hand att kunna visa på bra business case, menar han.
– Det finns en syn inom sjöfarten idag att om man delar information så tappar man affärsfördelar. Jag tror att det kommer att krävas ett antal pionjärer som visar på att man faktiskt får ut mer nytta av att dela information än att inte göra det. Sedan kommer de kommersiella krafterna se till att det går fort.