
ANNONS: Många klubbar och professionella idrottare drömmer om att hitta rätt sponsorer. Det skulle innebära att de fick in intäkter för att kunna växa och utvecklas. Och ju bättre de blir, desto bättre och större sponsoravtal kan de skriva. Det råder däremot en viss förvirring kring vad sponsring faktiskt innebär. Det är inte en villkorslös gåva, utan ett avtal mellan två parter och båda behöver uppfylla sin del.
Stora bolag betalar stora summor
Alla företag kan sponsra en fotbollsklubb. Hur mycket de kan gå in med beror helt på företagets storlek, framgång och framtidsutsikter. Ett företag som ser ut att gå starkt kan ofta ingå större avtal. De har gjort analyser och använt trendindikatorer som MACD, som du kan läsa mer om på https://skilling.com/eu/sv/blog/trading-articles/what-is-macd-in-trading/. De analyserar om aktiepriset kan komma att fortsätta uppåt eller om en nedåtgående trend väntar. Det kan med andra ord visa företag som Emirates om de kan fortsätta att sponsra Real Madrid. I dagsläget betalar de 70 miljoner euro per säsong för att deras logga ska synas på klubbens matchställ.
Emirates sponsoravtal med den spanska fotbollsklubben är ett av fotbollsvärldens dyraste. Det enda som kan mäta sig med det är Spotifys sponsoravtal med FC Barcelona. Musiktjänsten ska ge klubben 280 miljoner euro fördelat över fyra år för att deras logga ska finnas på magen på klubbtröjorna. Du kan läsa mer om avtalet på https://www.fotbollskanalen.se/spanien/megaavtal-spotify/.
Fördelar för sponsorn
Hur gynnas ett företag av att sponsra en fotbollsklubb? För det första handlar det om marknadsföring. Genom att ge sitt namn eller logga till en klubb kommer alla som följer klubben att exponeras för det. Om klubben har flera lag, såsom både dam- och herrlag, kommer de att få en ännu större spridning. Ett sponsoravtal kan se ut på flera sätt. Det kan handla om att loggan eller namnet ska finnas på klubbstället, runt klubbens hemmaplan, på hemsidan eller i nyhetsbrev.
Sponsringen handlar samtidigt inte enbart om marknadsföring. Det handlar om image. Om en klubb är förknippad med vissa värderingar kan företag vilja sponsra dem för att de gillar dem. De vill att deras företag ska förknippas med samma värderingar. Det är därför som sponsorer kan ställa krav på klubbar om att upprätthåll en viss image, annars kan avtalet avbrytas.
Fördelar för klubben
För klubbarna är fördelen intäkter. Pengarna som sponsorerna går in med kan gå till alltifrån att köpa in nya matchställ och rusta upp lokaler till resor och träningsläger. De går helt enkelt till att hjälpa klubben och spelarna att bli bättre.
Som klubb är det viktigt att välja sponsorer noggrant, vilket går att läsa mer om på https://forening.se/pengar/sponsring/. Det är viktigt att fundera över om ni har samma värderingar och om det finns ett syfte med sponsorskapet. Ofta väljer man sponsorer som har en anknytning till klubborten eller till idrott över lag, till exempel sportbutiker. Klubben kommer nämligen att bli lika förknippad med företaget som det med klubben. Sponsorn behöver därför passa klubbens image och värdegrunder.
Ett sponsoravtal kan vara fantastiskt för alla parter, men det gäller att välja rätt. En sponsring innebär villkor och dessa behöver uppfyllas av alla parter för att de ska kunna ha ett framgångsrikt och långvarigt samarbete.