Grisar som stjäl fisk, ett dramatiskt bilrace och jordgubbsgelémonster som måste övervinnas.
I röda papplådor sker magi i händerna på Möjas sommarbarn. Det är 2019 och för tjugonde året i ordningen är det dags för animationskollo på Möja dansbana.
Ett hav av färgglatt papper täcker bordet som just nu står uppställt mitt på dansbanan. Det är här det börjar: 35 barn ska skapa animerade filmer. Eller, i dag hade man kallat det stop motionfilmer. Själva animationstekniken är urgammal och på det här sättet har man skapat film på Möjas animationskollo ända sedan 90-talet.
– Animation kan man bara göra på ett sätt, oavsett teknik. Man måste själv skapa rörelsen. Själva tekniken, att flytta och exponera en bild, det kan man inte ändra på. I dag ligger det en Ipad ovanpå animationslådan, säger Erling Ericsson som startade Animera mera här ute för över 20 år sedan.
Animationslådan är i dag en papplåda som saknar framstycke. I locket finns ett hål för en ipadkamera. Dessutom har den inbyggd ledbelysning – en väldig skillnad mot hur lådan såg ut när kollot startade 1998. Då var den gjord i trä och barnen fick nästan plats att sitta inuti. En filmkamera satt på locket, kopplat till en tjock-tv.
– Det var tungt och jobbigt, men man visste inte om annat. I dag tar man den bara under armen och det tycker jag är fantastiskt. Nu har jag uppnått det mål jag var ute efter, att göra det tillgängligt. Då är det bara att hålla på med det roliga: att se till att det används, säger Erling Ericsson.
På grå pappersklippor vandrar geléjordgubbsmonster, en olycklig korsning av geléhallon och jordgubbar, som nu gör livet plågsamt för alla Möjabor. Papperssolen färgar det blå havet som eld när de små monstren samlas runt sin hövding med groblad högt lyfta över huvudet.
– Kreativitetet tycker jag är roligast. Det är så mycket humor eftersom det är vi som bestämmer. Om det är något skämt vi har så kan vi lägga till det, säger 15-åriga Paul.
Paul och kompisen Lukas är dagens veteraner. Deltagarna är mellan 6–15 år och kolloledarna uppskattar att runt en tredjedel av barnen kommer tillbaka till kollot flera år. Lukas var med redan som spädbarn. Då gjorde hans äldre syskon en film med honom i huvudrollen. När barnen kommer på morgonen så får de en storyboard med fyra rutor där de kan rita upp sin historia. Därefter får de fria händer att skapa sina karaktärer och bakgrundsscener. Resten av dagen går åt till att animera och efterredigera genom att lägga på röster och ljudeffekter. Paul och Lukas däremot, skapade sin storyboard redan i går med mastiga 20 rutor. Filmen är en fortsättning på något de skapade på kollot för sju år sedan. De kommer inte att hinna klart i dag, men de får lov att komma tillbaka imorgon för att avsluta projektet.
– Svårast är att planera för tiden, det tar mycket längre tid än man tror, säger Paul.
– Mitt största problem är att man inte kan göra så långa filmer man vill. Det längsta vi har gjort är typ tre minuter, säger Lucas.
– Så långt?, frågar Paul och de skrattar högt.
Överallt på dansbanan skapas nya filmer. I en låda sker ett episkt bilrace på Möjas små grusvägar. I nästa låda är det grisar som stjäl fisk från en fiskaffär. Huvudpersonen gråter, det är stort drama. Scenen läggs upp platt på botten av animationslådan, 2-dimensionellt. Barnen flyttar sin figur, knäpper en bild. Flyttar lite till, knäpper en ny bild. 600–1 000 exponeringar senare har de skapat en film som är ett par minuter lång. Både animeringen och redigeringen sköter man i appar i surfplattan. Ljudeffekter hittar de gratis på ljudbanker på nätet eller i appen, eller så gör de ljuden själva.
– Om man jämför med hur det var 2011 så är de mycket mer självgående med tekniken nu. De fixar att göra filmerna själva och redigeringen är också mycket enklare. Det gick inte förr, då var man tvungen att vara med, säger Frida Lindberg, en av de två kolloledarna från arrangerande Pedagogiska designbyrån.
Tillsammans med kollegan Hanna Andersson tar hon hand om cirka 35 Möjabarn fördelade över två dagar. Tidigare i veckan så har de för första gången arrangerat kollo även på tre ställen på Värmdö: Gustavsbergs konsthall, Munkmoraskolan och Kyrkskolan.
Kollot är bara för en dag och gratis för alla barn som har föranmält sig. Sedan 2011 arrangeras det av Den pedagogiska designbyrån och det finansieras från och med i år av Värmdö kommun och det statliga sommarlovsbidraget. Tidigare har det varit länsstyrelsen som står för kostnaden – men förra året blev det inget bidrag.
– Det var ju första gången på 19 år som det inte gick att genomföra. Det här kan inte finansiera sig själv och vi kan inte ta betalt. Vi vill inte heller ta betalt, vi vill att det ska vara öppet för alla, säger Hanna Andersson.
Alla de vuxna som är här i dag, Erling Ericsson, Frida Lindberg och Hanna Andersson, håller med om att samhällets tekniska utveckling har gjort arbetet mycket enklare för dem. Tunga videokameror och otympliga träkonstruktioner är ersatta av interaktiva gränssnitt och en liten papplåda. Trots att barnen är vana vid teknik så upplever de att barnen tycker att det är lika häftigt i dag som för 20 år sedan.
– Jag tror att i dag är det en fördel att det innehåller en analog del, att man skapar och ritar. I film kan det vara svårt att få till typ explosion och bränder, men här kan de göra precis vad de vill. Man kan alltid göra en ny berättelse, även om man har gjort film förr, säger Frida Lindberg.
Fakta/TIPS FRÅN KOLLOT – SÅ KAN DU ANIMERA DIN EGEN FILM
- Fundera först över vilken historia du vill berätta. Det skadar inte att använda en storyboard, det
brukar bli mer kärnfulla berättelser när man har tänkt till innan.
- Du behöver en surfplatta eller en mobil och en stop motion-app. Vi brukar använda “Stop motion
studio” som är gratis, men det finns andra som funkar.
- Du behöver ett redigeringsprogram för att lägga på ljud och musik. Vi brukar redigera i “Imovie” som finns på Ipad.
- Enheten behöver ligga fast på något sätt. Det finns skal som man kan vinkla upp, eller så tar man två stolar och lägger scenen under.