Cinderellabåtarna delar inte turlista med Waxholmsbolaget, vilket skapar förvirring hos resenärerna.
Staffan Quensel är fritidsboende på Runmarö och upprörs över att Cinderellabåtarna inte längre är med på Waxholmsbolagets tidtabell i Stavsnäs.
– Säg att man missat en Waxholmsbåt, och så suckar man och tänker att det är tre timmar till nästa båt. Och så får man inte reda på att det kommer en Cinderellabåt om en halvtimme, säger han.
Förut stod de med i samma tidtabell, med ett förtydligande om att samma biljetter inte gäller på alla båtar. Inte heller i SL:s app syns Cinderellabåtarna. Anledningen är att Cinderellabåtarna inte har något avtal med Trafikförvaltningen, som ansvarar för Waxholmsbolagets avgångar och tidtabeller.
– Vi har ett ansvar att kunna leverera en produkt, och eftersom vi inte har inblick i deras turlista kan vi inte ha ansvar för deras tidtabeller. Den är kopplad till leverans, kundtjänst, och hur man köper biljetter. Det är olika system, säger Charlotta Fincke, affärsförvaltare på Trafikförvaltningen.
Staffan Quensel önskar lite generositet.
– Vi kan inte ta det ansvaret. Om inte båten kommer, vem ska kunden vända sig till då? Vi ansvarar för hela kedjan, säger Charlotta Fincke.
I väldigt specifika fall hämtar Waxholmsbolaget in tidtabeller från Cinderella. I de tryckta tidtabellshäftena finns de i helt separata tidtabeller allra längst bak. Där markeras att det är ett annat bolag, med andra biljetter, kontaktvägar och regler.
Förra året pågick ett försök där privata aktörer presenterades i Waxholmsbolagets resesökningar i webben och på appen.
– Försöket avslutades eftersom sökresultat blev felaktiga och missvisande för kunden. Till exempel presenterade sökresultaten felaktigt våra priser på alla resor, säger Elin Lindström, presskommunikatör på Trafikförvaltningen.
En ny lösning är på väg med en separat resesökning, där det kommer bli tydligare att sökresultaten inte kommer från ett och samma bolag med samma prissättning.