Trots att verksamheten i Glashuset på Strandvägen strider mot avtalet i och med det obefintliga Skärgårdscentret, nekar Stockholms hamnar till hårdare tag mot hyresgästerna. Fel, tycker skärgårdslandstingsrådet som menar att det är konkurrensnedbrytande.
Fyra veckor har gått sedan Skärgården skrev om hur nuvarande verksamhet i Glashuset på Strandvägen strider mot hyresavtalet. I stället för att bedriva en Skärgårdens resebyrå i huset serveras kaffe, mat och vin. Någon skärgårdsanknytning, förutom adressen, finns fortfarande inte. Vare sig i Glashuset eller på hemsidan visitskargarden.se.
Skärgårdsmuseet i Stavsnäs. tidigare medlemmar i Visit Skärgården, försökte i somras placera broschyrer i Glashuset. Men där blev det nobben för Eva Douglas, en av dem som jobbar ideellt på museet:
– Jag hade med mig våra fina nytryckta broschyrer. Visst hade jag sett att det hade blivit en förändring sedan kaféet tog över, men jag trodde att de skulle bli glada över fler broschyrer. Men de nekade till att lägga ut materialet och sa att Glashuset ändrat inriktning och ville ha betalt för broschyrerna, säger hon.
Men det var inte möjligt för den ideella hembygdsföreningen, som fick vara utan reklamplatsen på skärgårdens turistbyrå. Något Eva Douglas tycker är fel:
– De rider helt klart på namnet Visit Skärgården för att de ligger på Strandvägen bland båtarna. Men de har inget för turister. Jättesynd för det var ett utmärkt ställe. För oss har det stor betydelse att det finns någon i stan som kan rekommendera turister var de ska ta vägen i skärgården. Glashuset var enda stället i stan som hade skärgårdsanknytning, säger Eva Douglas.
Fastighetsägaren Stockholms hamnars fastighetschef Karin Brofelth vill ännu inte svara på frågan om det rör sig om avtalsbrott, men säger att diskussioner med VTR om att hitta olika lösningar pågår.
Vilka olika lösningar?
– Det kan jag inte säga. Men det tar tid i och med att det här är en politisk sak från början, att man ville ha det här skärgårdscentret. Sedan har vi försökt utveckla det på olika sätt, men Visit skärgården gick i konkurs eftersom de inte fick vinst. Och VTR gör verkligen allt för att få det att fungera.
Är det en belastning för Stockholms hamnar att behöva ha ett skärgårdscenter där?
– Det beror på om entreprenören kan få det att gå runt. Självklart vill vi gynna sjöfarten, det är därför vi finns. I första hand ska fastigheterna vara för sjöfarten, om det går.
Skulle någon annan kunna få chansen om VTR inte kan driva skärgårdscentret?
– Vi har ett hyresavtal och kan inte slänga ut dem hur som helst, så det gäller i första hand. Som hyresgäst sitter man ganska trygg i sin lokal, man har rätt att bättra sig om man har gjort fel.
Hyreskostnaden för Glashuset är 433 000 kronor per år, samma som för Visit skärgården.
– Det är en ganska hög hyra, för det är ett fint läge. Plus att vi byggde om det mycket, från bensinmack till detta, så det är marknadshyra, säger Karin Brofelth.
Hur stor kostnaden är för att lägga ut broschyrer i Glashuset vill entreprenören Tommy Winberg på VTR inte svara på:
– Prislistorna är inte satta för nästa år.
Vad kostar det i dag?
– Det har jag ingen kommentar kring, säger Tommy Winberg som tidigare sagt att de som är villiga att betala för sig är välkomna att placera broschyrer i Glashuset.
Skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) är kritisk till att skärgårdscentret försvunnit:
– Har man tagit över ett avtal vet man vad man gör, det ska inte vara ett sätt att få en flådig lokal. Det kan ha funnits andra som har visat intresse för lokalen som har avstått på grund av vad som står i avtalet. Att ta ett sånt avtal seriöst är viktigt, annars blir det konkurrensnedbrytande, säger han.