Ett stort antal av regionens fartyg kommer att uppnå sin tekniska livslängd inom det närmaste decenniet. Nu påbörjas arbetet med forma den framtida trafiken.
Nu inleder Region Stockholm det omfattande arbetet med att forma framtidens sjötrafik. 13 av Waxholmsbolagets fartyg kommer att nå sin tekniska livslängd inom fem till tio år och regionens trafikförvaltning har därför inlett arbetet med den första delen i en sjötrafikutredning. Utredningen kommer att grundligt och strategiskt analysera trafikens behov, upplägg, finansiering och tonnage. För att få ett brett underlag har man inlett ett samråd med kommuner, länsstyrelsen, trafikverket, intresseorganisationer och näringsidkare. Samrådet ska pågå fram till april 2020 och, bland annat, innehålla workshops och möten.
– Vi har träffat utredaren två gånger och fått en första information om hur det går till. Detta är jätteviktigt eftersom det formar framtidens pendel- och skärgårdstrafik, säger Lars Nyberg, ordförande i Skärgårdens trafikantförening, en av de intresseorganisationer som deltar i arbetet.
I samrådet kommer även en enkätundersökning riktat till fastboende på kärnöar att genomföras. Första delen av arbetet planeras vara klart hösten 2020. Under fas två kommer bland annat förslag på investeringar i fartyg att föreslås.
– Vi ser positivt på att det verkligen görs ett grundläggande arbete där vi lyssnar in många olika aktörer så att det landar så väl som möjligt innan vi går vidare med arbetet i fas två. Jag hoppas på att även kommunerna är väl förberedda och har lyssnat in synpunkter från lokalt håll, säger Michaela Haga (C), ordförande för trafiknämndens beredning för sjötrafik.
Sjötrafikutredningen planeras utifrån perioden 2025-2035.