Samma dag som vintertidtabellen började gälla meddelade landstinget att företagarna på Möja får klara sig utan godslastbil i vinter.
Det har fått flera entreprenörer på ön att ilskna till.
– Det här kommer inte att fungera, säger Stina Åbrandt vid Wikströms fisk.
Under vintern trafikerar Waxholmbolaget endast bryggorna Möjaström och, då isläget tillåter, Berg på Möja. Därför har öbon Kjell Undin sedan 15 år haft ett muntligt avtal med Waxholmsbolaget om att köra ut gods till öns företagare från bryggan i Möjaström då vintertidtabellen gäller.
– De ringer och frågar varje år om jag är intresserad av att köra ut godset för deras räkning och det gjorde de även i år, säger han.
Men trots att han tackade ja till uppdraget också i år beslutade landstinget i förra veckan att servicen med godslastbilen inte blir av. Kjell fick beskedet samma dag som vintertidtabellen började gälla.
– Det är helt och hållet deras beslut. Det handlar inte om att vi inte är intresserade av att ta uppdraget, säger han.
Som skäl till beslutet säger landstinget att godslastbilen inte är förenlig med trafikförvaltningens uppdrag. Det har fått flera företagare på ön att reagera.
– Jag skulle säga att det här är förskräckligt dåligt hanterat, säger Stina Åbrandt.
Framförallt är hon, liksom många andra, kritiska till att landstinget meddelat sitt beslut med så pass kort varsel.
– Hade de sagt något för en månad sedan hade vi åtminstone haft en chans att reagera. Nu är det för sent, säger hon.
Det är alltså från och med nu upp till varje företagare på ön att själv hämta sitt gods vid bryggan i Möjaström. Wikströms fisk, som ligger i Ramsmora – knappt fyra kilometer från Möjaström, får under vintern godsleveranser mellan en och två gånger i veckan. Stina Åbrandt tror att det finns en risk för kaos då allt gods släpps vid bryggan i Möjaström.
– Det säger sig självt när allt gods som ska till olika företag på ön ska samsas om utrymmet på en och samma brygga, säger hon.
Magnus Wallner, kassör i Skärgårdsföretagarna, är även han kritisk till att landstinget meddelat sitt beslut med så pass kort varsel.
– Ur ett företagarperspektiv påverkar det här såklart en hel del för hur varorna ska distribueras. Eftersom den här lastbilen har återkommit år efter år har ju många som förutsatt att det skulle bli så även i år, säger han.
Kommer ni att agera i ärendet?
– Det vet jag inte. Men om våra medlemmar kontaktar oss och vill att vi gör det så gör vi ju det såklart. Det ingår i vårt uppdrag.
Landstinget: ”Det har aldrig funnits något avtal”
Enligt Jesper Pettersson, presskommunikatör på landstingets trafikförvaltning, är det inte och har aldrig varit Waxholmsbolagets uppdrag att köra gods på land.
– Därför upphör nu den här servicen, säger han.
Beslutet om godslastbilen på Möja meddelades samma dag som vintertidtabellen började gälla.
– Vi har konstaterat att det inte finns några formella avtal med den här mannen som kört ut godset på Möja. Det är heller inte en service som är förenlig med Waxholmsbolagets uppdrag. Därför upphör den här verksamheten från och med nu, säger Jesper Pettersson.
[caption id="attachment_12889" align="alignright" width="138"] Jesper Pettersson, Pressansvarig[/caption]Varför har ni då erbjudit den här servicen tidigare?
– Det är en bra fråga som jag inte har något svar på.
Att beskedet meddelades så pass sent till företagarna på Möja säger han kan ha att göra med en omstrukturering som nyligen gjorts på trafikförvaltningen.
– Det är mycket som händer på trafikförvaltningen just nu. Man ser över verksamheterna. Sjötrafikenheten har bland annat fått en ny ledning. Och då kan det vara så att man upptäckt att något inte stått rätt till i det här ärendet.
Men det meddelades ju samma dag som vintertidtabellen började gälla?
– Det är beklagligt om det här har meddelats för kort inpå. Men återigen är det inte vårt uppdrag att köra ut gods på land. Vill företagarna på Möja ha kvar godslastbilen får de själva gå ihop och upphandla den här servicen, säger Jesper Pettersson.
Skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) är inte insatt i ärendet och hänvisar till trafikförvaltningen men säger i en kommentar att ändringar i avtal bör meddelas i god tid.
– Så att de berörda får goda möjligheter att anpassa sin verksamhet. Om så har skett i detta fall vet jag inte, säger han.