
Stora ekonomiska underskott gör att Skärgårdsbolaget 1 AB (tidigare TRSM group 1) kommer att träda i likvidation från och med på torsdag, enligt trafikförvaltningen.
Det meddelades under tisdagseftermiddagen.
Nytt rederi som ska köra trafiken blir Rederi AB Faludden.
Trafikförvaltningen väljer att säga upp det rådande uppdragsavtalet med Skärgårdsbolaget 1 AB, som fram tills idag har trafikerat mellanskärgården. Orsaken till att avtalet upphävs beror på bolagets betydande ekonomiska underskott, skriver trafikförvaltningen i ett pressmeddelande.
– Gotlandsbolaget har som majoritetsägare i Skärgårdsbolaget meddelat oss om att det varit problem med den ekonomiska situationen för Skärgårdsbolaget, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef vid trafikförvaltningen till tidningen.
Hur länge Skärgårdsbolagets ekonomiska problem varit känt för trafikförvaltningen kan Forssman Thullberg inte svara på. Men hon säger att det handlar om en kortare period. Nytt bolag att trafikera mellanskärgården från och med på torsdag blir Rederi AB Faludden, ett helägt dotterbolag till Gotlandsbolaget. Bolaget blev tilldelat uppdraget genom en så kallad direkttilldelning.
– Vi har varit tvungna att åberopa ganska speciella lagrum för att hitta en snabb lösning och då fanns det här rederiet som ett alternativ. Det är en ändamålsenlig lösning sett utifrån förutsättningarna, säger Suss Forssman Thullberg om valet av den nya leverantören.
Det nya rederiet har tilldelats ett tidsbegränsat kontrakt som gäller fram till den 15 oktober. Därefter kan trafikförvaltningen fatta beslut om att förlänga avtalet fram till december 2018 eller välja en annan leverantör.
Enligt Forssman Thullberg kommer inte sjötrafiken i mellanskärgården att beröras av leverantörsbytet.
– Det som sker är att verksamheten går över till det nya bolaget och det inkluderar att bolaget tar över personal och underleverantörer och det är för att säkra trafiken. Så att planen är att det här inte ska märkas för resenärerna, säger hon.
Avtalsbytet förutsätter godkännande av trafiknämnden. Det nya, tillfälliga, avtalet beräknas ge en ökad trafikkostnad om 13 procent för landstinget under perioden maj till och med oktober. Samtidigt som det här avtalsbytet sker kommer arbetet med den nya upphandlingen av sjötrafiken att pågå parallellt.
Skärgården har förgäves sökt Skärgårdsbolagets 1:s vd Henrik Cars. I januari i år kommenterade han dock frågan om likvidation så här:
– Den störste ägaren är Gotlandsbolaget, så jag ser inte det som ett överhängande hot. Man går inte in i ett bolag och likviderar det.