Skärgårdens senaste tillskott Skraken har nu anlänt till Stockholm och ägaren Blidösundsbolaget passade på att visa upp den flaggprydda båten utanför slottet innan den drar norrut för att börja trafikera området kring Furusund.
– Det här är en konceptbåt, det är en modell som jag tror vi kommer att få se fler av framöver, sade en nöjd Göran Ahlqvist, vd på Blidösundsbolaget som kör trafiken åt Waxholmsbolaget i norra skärgården.
Skraken kan ta 30 passagerare och är utrustad med två propelleraxlar som drivs av två Scaniadieslar på 450 hästkrafter var. Det ger det 15 meter långa och fem meter breda fartyget som är byggt i aluminium en toppfart på 26 knop.
Fartyget är det första som Blidösundsbolaget köper sedan 1911. Det som gjort köpet ekonomiskt möjligt är att båten får många gångtimmar och att de nya trafikavtalen med landstinget är längre än tidigare.
– Det är viktigt för oss att få långa avtal, då kan man finansiera nybyggen, sade Göran Ahlqvist.
För landstinget är det viktigt att de nya fartygen har låga utsläpp och en hög tillgänglighet. Något som Göran Ahlqvist anser att Skraken väl uppfyller.
– Vi har gått så långt man kan komma utsläppsmässigt med dieseltekniken. Nästa steg är elbåt, men då blir räckvidden för kort.
Göran Ahlqvist betonade vikten av att båten är byggd i ett plan och därmed lätt för rörelsehindrade att komma ombord.
– Om du ska ut i skärgården så spelar det ingen roll hur många hissar du har i tunnelbanan eller hur enkelt det är att åka buss om båten du ska med i Furusund har ett nedsteg. Då fungerar det inte.
Skraken ersätter båten Sirena. Namnet Skraken kommer från traditionen i området att döpa fartygen efter fåglar. Jens Ahlskog, som var på plats och representerade tillverkaren Kewatec, sade skämtsamt om namnvalet.
– Du vet att skraken är bra på att dyka!
Fakta/Skraken
Längd: 15 meter
Bred: 5 meter
Motor: 2x Scania diesel, 450 hk
Toppfart 26 knop
Tillverkare: Kewatec
Trafikerar öarna kring
Furusund från 5 september.