De senaste somrarna har båtägaren Conny Bergkvist haft sin båt i Norrtälje hamn över säsongen. När han i år skulle betala sin avgift så fick han lite av en chock, priset hade mer än tredubblats. På företaget Promarina som sköter driften av hamnen, menar man att priset inte är högt, utan att han tidigare haft ett väldigt förmånligt pris.
Conny Bergkvist som bor året runt ombord på sin båt ”Iron Maiden”, brukar lägga till vid Norrtäljehamnen på somrarna.
– Det är en bra plats att ligga på. Man kommer snabbt ut i skärgården, jämfört med att ligga inne i Stockholm, säger Conny Bergkvist.
Förra säsongen betalade han 3 200 kronor i avgift, men i år mer än tredubblades priset.
– Lite oskäligt dyrt, kan jag tycka, men det är inte priset jag reagerar på utan själva höjningen.
Calle Söderberg som är driftansvarig på Promarina menar att det egentligen inte handlar om en prishöjning, utan att priset han har fått är det pris som alltid ska gälla.
– För båtar över tio meter så kostar det 8500 kronor, det är inget som har förändrats för i år. Det låter som att han har fått ett väldigt bra pris tidigare.
Hur kan det komma sig att han fått betala så mycket mindre tidigare år?
– Jag kan inte svara i ett enskilt fall. Jag vet inte, men jag tror att han har gjort en egen överenskommelse, vår hamnpersonal har haft mandat att förhandla med gästerna.
Conny Berkvist tycker inte att han har förhandlat fram något specialpris. Dessutom har han synpunkter på servicen i hamnen.
– Jag bor på båten och behöver möjlighet att tvätta kläder, men tvättmaskinen fungerar inte. Det är inte egentligen marinans fel, utan kommunens ansvar.
Calle Söderberg medger att de haft problem med tvättstugan, men att det alltid gått att tvätta. För Conny Bergkvist är det här ändå sannolikt sista året han ligger vid Norrtälje hamn.
– Det är på grund av sådana här saker. Jag lämnar vinterhamnen i mitten av maj, men när jag kommer hit är ingenting öppet. Det känns inte bra, jag ska försöka hitta annan hamn nästa år.