
Idag tisdag kom beslutet om vilket rederi som ska ta över sjötrafiken i den mellersta delen av skärgården. Det blev Blidösundsbolaget, som nyligen även tilldelades trafiken kring Vaxholm, som vann upphandlingen. Bolaget trafikerar därmed tre av sex områden i skärgården.
Nu står det klart att Blidösundsbolaget tar över trafiken i mellanskärgården. Beslutet togs under trafiknämndens möte i eftermiddags. Kontraktet gäller fram till 2028 och täcker trafiken från centrala Stockholm, via Vaxholm, ut i mellersta delen av skärgården. Avtalet inkluderar bemanning av 18 landstingsägda fartyg med en knapp miljon passagerare varje år, det enskilt största trafikområdet inom skärgårdstrafiken.
– Det är viktigt att avtalet nu får träda i kraft så att skärgården får trygghet och långsiktiga trafikförutsättningar. Då kan vi flytta fokus till hur trafiken ska utvecklas långsiktigt för att främja en levande skärgård året om, säger Gustav Hemming (C), skärgårdslandstingsråd.
Avtalet ger landstinget ger ökade möjligheter för förändringar i trafiken.
– Vi får med detta beslut bättre möjligheter att sätta in fartyg där de behövs och att flytta fartyg mellan olika trafikområden, vilket kommer bidra till att resenärer ut till öarna får en bättre trafik året om, säger Richard Borgström, chef för Sjötrafik på trafikförvaltningen i ett pressmeddelande.
Tre anbudsgivare lämnade bud, varav två gick vidare till en slutförhandling. Nytt i avtalet är att entreprenören ansvarar för underhåll och skötsel samt att det ställs högre krav på miljömålen.
Avtalet är värt cirka 120 miljoner kronor per år och trafikstarten är planerad att ske under lågsäsong i slutet av 2019. Landstinget har möjlighet att förhandla fram en tidigare trafikstart.
Fortfarande återstår tilldelningen av två mindre områden, D1 och D2, vilka omfattar trafik till Svartsö/Ingmarsö från Åsättra och Boda samt trafik till Möja från Sollenkroka. Beslutet om vilka som ska trafikera dessa linjer kommer att tas i januari eller februari.
Blidösundsbolaget driver sedan tidigare trafiken kring Vaxholm samt trafiken i norra skärgården.
Fakta/Sjötrafikupphandlingen
En tidigare upphandling av sjötrafiken fick delvis göras om 2016 efter en dom i kammarrätten. Det bolag som tilldelades trafiken gick i konkurs, men trafiken drevs tillfälligt vidare av Nya Skärgårdsbolaget, vars moderbolag är Rederi Gotland AB. I april i år meddelade Nya Skärgårdsbolaget att de fått besked om att de inte uppfyller de ställda kraven i upphandlingen för att få driva trafiken vidare.
Rättelse: I tidigare version stod att Trafiknämnden meddelat att Nya Skärgårdsbolaget inte uppfyller kraven. Det stämmer inte, uppgiften om diskvalificeringen kommer från Nya Skärgårdsbolaget.