Polisen inleder förundersökning om vållande till annans död kring olyckan där en man omkom i en isränna som Haninge garnison brutit men inte informerat om.
– Nu väntar vi på svar från försvaret sen får vi se hur vi går vidare, säger Fredrik Josefsson, Sjöpolisen.
I måndags beslutade sjöpolisen att inleda en förundersökning om brott då Försvarsmakten brutit isränna utan att informera om det i tid.
– Det ska ställas mot skridskoåkarens ansvar, säger Fredrik Josefsson som fortsätter:
– Så det är för tidigt att säga om någon blir misstänkt för brott.
Om ärendet leder dit hamnar ansvaret troligen hos den som gav order om att rännan skulle brytas, enligt Josefsson.
– Har befälhavaren däremot tagit ett eget beslut utan order är ansvaret hans, säger Fredrik Josefsson.
Utredningen väntas bli klar om cirka två veckor. Då läggs den antingen ner eller lämnas vidare till åklagare.
Det var förra måndagen som Försvarsmaktens fartyg Trossö bröt isränna på Horsfjärden mellan baserna på Berga och Muskö. Enligt lag ska allmänheten informeras innan isrännor bryts men det glömde Haninge garnison att göra.
– Strax före 9.45 på måndagsmorgonen fick jag se Trossö komma i sakta mak genom isen, säger Börje Liljestad på Muskö.
Han varnade då sin granne Kalle Erngren som just tänkte ge sig ut på isen med fyrhjuling. Erngren larmade i sin tur polisen som kontaktade Haninge garnison och påpekade att man måste informera om isrännan.
Det dröjde till klockan 14.30 innan Försvarsmakten gick ut med informationen. Philip Simon, presschef på myndigheten, vet inte varför det tog så lång tid.
– Det är en av de saker som vi håller på att titta på nu, säger han och fortsätter:
– Om man utgår från 24-timmarsregeln har vi brustit.
Enligt regeln i Sjöfartsverkets föreskrifter ska information om isbrytning ske 24 timmar innan den påbörjas.
Vid 11-tiden samma dag påbörjade en man en skridskotur från Söderby brygga i Haninge. Räddningspersonal uppskattar att han bör ha nått området med isrännan några timmar senare. Det rådde dålig sikt på grund av dimma. Strax före klockan 20 på kvällen larmades sjöräddningen om att mannen var försvunnen. Eftersök pågick hela natten och på tisdagsmorgonen hittades mannen död i rännan.
Området är populärt bland skridskoåkare och vissa dagar kan flera 100 personer vara ute på Horsfjärden. Flera Musköbor som tidningen talat med hävdar att det inte är första gången som Försvarsmakten bryter ränna utan att informera om det.
– Det får stå för dem. Vi har som målsättning att informera 24 timmar i förväg, säger Jesper Tengroth, pressekreterare på Försvarsmakten.
Rännan bröts trots att det samtidigt var öppet vatten utomskärs mellan Berga och Muskö. Jesper Tengroth förklarar varför:
– Vi behöver ha handlingsfrihet. Det kan vara aktuellt att gå inomskärs så vi behöver ha flera vägar.
Varför det?
– Av operativa skäl. Jag kan bara konstatera att vi kan behöva ha flera vägar.
Lasse Söderman
Anhöriga besvikna på Försvarsmakten
Mer än en vecka har gått sedan mannen avled i Försvarsmaktens isränna men myndigheten har ännu inte hört av sig till de anhöriga.
– Det är en sak att begå misstag och en annan sak att inte stå för det fullt ut. Vi är oerhört besvikna och irriterade på försvaret, säger den avlidne mannens bror.
De anhöriga är tacksamma över att Kalle Erngren larmade så snabbt om isrännan liksom över räddningstjänstens professionella sökinsats. Däremot är de besvikna över hur Försvarsmakten hanterat situationen.
– Man har inte på allvar tagit på sig ansvaret eller reagerat som man borde. Vi är oerhört besvikna, säger den avlidne mannens bror.
Den 69-åriga mannen var en erkänt van och duktig skridskoåkare. Han har åkt i området sedan 1968 och känner det väl. Så sent som sex dagar innan olyckan åkte han där tillsammans med en vän. Enligt de anhöriga lade 69-åringen alltid ner mycket tid på förberedelser och planering innan han gav sig ut på skridskoturerna. Det hade han också gjort dagen då han avled. Senare samma dag fann de anhöriga att hans dator var på och att den visade en färdväg i området som en annan skridskoåkare lagt ut dagen innan olyckan.
– Troligen har han följt det spåret, säger brodern.
69-åringen var också noga med säkerhetsutrustning. Sin mobiltelefon förvarade han i en liten väska som var fäst i ryggsäckens axelrem. Telefonen låg i en plastpåse som dock saknade förslutning.
69-åringens bror är övertygad om att olyckan undvikits om information om isrännan kommit i tid.
– Då hade olyckan inte skett just för att han var så omsorgsfull i planeringen. Hade man gått ut med informationen skulle han inte åkt i det området, säger brodern.
I skymningen saknades mannen av sin hustru som då ringde honom. Signalen gick fram men hon fick inte svar. Vid 18.20 fanns plötsligt ingen svarssignal. Då åkte hustrun tillsammans med en bekant till Söderby brygga där de fann mannens bil och då slog de larm.