
Vid Österåkers skärgårdsråd i förra veckan diskuterades bland annat kommunens replipunkter.
Robert Nordevi är strategisk samordnare på Trafikförvaltningen och höll i informationen. En av dem som deltog i mötet var Stefan Ljungberg, boende på Ingmarsö. Han har tidigare varit ordinarie i kommunens skärgårdsråd men är nu adjungerande.
– Mitt intryck är att Robert Nordevi, som är ganska ny i rollen som strategisk samordnare på Trafikförvaltningen, var väl medveten om vad som skulle göras och han verkade öppen för dialog. Vi kommunicerar via våra skärgårdsråd och vill ju ha en bra dialog med Trafikförvaltningen.
Under mötet tog Stefan Ljungberg upp de bryggor som Waxholmsbolaget angör, för diskussion.
– Jag tog upp bryggutredningen, som vi tycker är lite kantig, eftersom man bara har Trafikförvaltningens version av hur bryggorna ska se ut. Det finns ju även andra som angör bryggorna. Vi pratade om det.
Stefan Ljungberg som har ett förflutet som bland annat kapten på Trafikverkets bilfärjor, har även åsikter om hur fartygen som Trafikförvaltningen ansvarar för, genom Waxholmsbolaget, borde se ut. Han tycker att de traditionella fartygen borde ersättas av modernare.
– På de sträckor som är i skärgården är double ended roroferrys. mycket effektivare än de nuvarande. De behöver man inte vända och det skulle spara tre minuter vid varje tilläggning. Dessutom spar det energi. Det gör också att man skulle kunna ha något långsammare färjor, säger Stefan Ljungberg.
Dessutom skulle de enligt Stefan Ljungberg enkelt kunna byggas om för att ta gods med truckar under den del av året som det är färre passagerare.
– Robert Nordevi blev intresserade och ville ha vidare kontakt. Jag har tidigare suttit med i en utredning om färjetrafiken för Trafikverket, säger Stefan Ljungberg. ´
Andra ämnen som diskuterades under mötet var kommunikationerna till havs och land till och från replipunkten Åsättra och trafiken till och från Ingmarsö.
– Bussförbindelserna stämmer inte så väl med båtavgångarna, säger Stefan Ljungberg.