Problem med biljettautomaterna ombord på Waxholmsbåtarna har lett till att man kunnat åka med biljetter som inte ingått i det nyligen avslutade SL-kortsförsöket. Samtidigt medger en bugg i SL:s app att resan kan bli nästan hundra kronor billigare per tur.
Skärgården har tidigare skrivit om missnöjet med att skolungdomarnas terminskort inte ingått i försöket med att låta SL-kort gälla ombord på Waxholmsbolagets båtar. Endast 30- och 90-dagarsbiljetter samt årskortet har varit giltiga i försöket, som i den första vändan pågått mellan 9 januari och 29 april.
Men personer som arbetar ombord på Waxholmsbåtarna berättar att det ändå gått att få ut biljetter ur maskinerna ombord med terminskort.
– Vi kan inte stoppa resenärer med en biljett som de fått ur våra automater. Senast idag har vi tagit emot 11 terminsbiljetter. Det fungerar även med en del 24- och 72-timmarskort, vittnar en anställd.
Under de senaste veckorna har det även varit möjligt att köpa biljett i SL-appen till valfritt resmål med Waxholmsbåtarna för 44 kronor, istället för som mest 140 kronor om biljetten köps ombord. En bugg, som enligt ett mejl från trafikförvaltningen till ombordpersonalen, ska vara åtgärdat senast 12 juni.
– Det är inte lätt att försöka visera biljetter ombord nuförtiden. Skattepengar försvinner då förvaltningen inte kan programmera sina appar och automater, säger den anställda.
Flera besättningsmedlemmar som Skärgården pratat med bekräftar att det varit rörigt att veta vad som gäller, och att de vid ett flertal tillfällen påtalat problemen med automaterna.
– Är det ens någon idé att ta betalt överhuvudtaget? säger en besättningsman.
Landstingets trafikförvaltning bekräftar att man är medvetna om buggarna och jobbar för att lösa dem.
– Det ena problemet, att man har kunnat få ut pappersbiljetter ur automaterna ombord med SL-biljetter som inte ingår i försöket, ska vara löst nu. I början av försöket testade vi med olika biljettyper, och då visade det sig att vissa biljetter gick att använda fastän de inte ingick i försöket. Det rättades till inom tre dagar från att det upptäcktes. Sedan uppstod samma problem i slutet av försöket när systemet konfigurerades om, och åtgärdades även då direkt, säger Christian Hoffmann, presskommunikatör vid trafikförvaltningen.
Men personalen har upplevt detta löpande?
– Det känner jag inte till, det ska vara åtgärdat. Vi har även gått ut med information till rederierna om att det som gäller är de periodbiljetter som ingår i försöket. Upptäcker man att någon reser med ogiltig biljett, till exempel skolterminskortet, ska de egentligen stoppas. Men det är klart att det kan vara svårt att hinna kontrollera om det är väldigt många resenärer. Situationen blir ju inte optimal för de som jobbar ombord när systemen inte funkar som de ska.
Buggen i SL-appen är ett nyare problem som ännu inte är löst.
– Det kommer att vara åtgärdat inom kort, då kommer det inte längre gå att köpa biljett via appen.
Instruktionen till ombordpersonalen är att tillåta dessa app-biljetter fram till dess att problemet är åtgärdat.
Ser ni allvarligt på det här?
– Det är klart att det aldrig är bra när det blir fel i våra system. Vi vet inte omfattningen, men vi tror att den varit väldigt begränsad. Vi känner till det och jobbar nu för att ha löst problemen till höstens försöksomgång, säger Christian Hoffmann.
Nästa etapp av försöket med periodkort inleds den 3/9 och avslutas den 9/12.