Det som började med ett stilla tonårsfilosoferande sittandes i riggen på skolfartyget Vida, har i dag mynnat ut i en prisbelönt satsning på miljövänliga, eldrivna charterbåtar. Går planerna i lås kan det även bli tal om snabbare pendelbåtar för en miljövänlig jobbpendling på vattnet.
Höstmorgonen är ändlöst vacker, stilla och krispig när vi äntrar den lilla vattenlimou-sinen vid KMK:s brygga vid Djurgårdsbron. Tamparna görs loss och ljudlöst glider båten iväg. Bara det svaga suset från en värmefläkt hörs när vi passerar diplomatstaden, roddar-klubben och går in i Djurgårdskanalen.
Några segel har vi inte hjälp av, utan det som ger oss våra 4-5 knop är 8 stycken parallellt seriekopplade 6-volts blybatterier under durken. Totalt 48 volt som ger en miljövänlig, fullkomligt tyst båt-upplevelse.
– Ljud och buller är också en miljöfråga, även om det inte handlar om utsläpp.
Det säger Cajsa Henriksson, grundare av företaget Eko-charter Vattenlimousin, som i somras fick ta emot priset Årets unga sjöfartsentreprenör 2013 av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Tillsammans med Jeppe Larsen och Sara Nordin har hon drivit företaget sedan 2010, med visionen att inspirera och bidra till en grön omställning genom att erbjuda eldrivna möten till sjöss. Både Jeppe och Cajsa är skärgårdsbor, Jeppe från Rindö och Cajsa från Åkersberga med fritidshus på Ljusterö, och hav och vatten har alltid varit viktiga.
Det var när båda läste marinbiologiprogrammet på Danderyds gymnasium, senare Marina läroverket, under en skolsegling till Västindien, som vänskapen föddes:
– Vi satt mycket i riggen och tonårsfilosoferade om hav och miljö, säger Cajsa.
Hon fortsatte sin utbildning på Chalmers tekniska högskola i Göteborg med att gå sjöbefäls- och logistikprogrammet. Men under praktiken på ett lastfartyg drabbades Cajsa av dubier:
– Vi körde asfalt och lastade av och på i hamnarna, vilket jag inte tyckte kändes rätt. Jag frågade mig om jag verkligen skulle ägna mig åt att köra runt oljeprodukter i världen när man egentligen borde göra tvärtom. Jag var ju redan inne på marinbiologin och hade det tänket, förklarar Cajsa.
Tillsammans med Jeppe, som tillsammans med sin fru drev ett ekologiskt barn-klädesmärke och aktivt följer miljöfrågorna, började Cajsa fundera över vad de kunde göra för miljön. Jeppe förklarar:
– Vi såg att miljöfrågan gick så långsamt för sjöfarten, samtidigt som det hände saker inom bilindustrin.
Sagt och gjort, där och då beslutade de sig för att starta ett miljövänligt båtcharterföretag i någon form. De kon-staterade snabbt att segelcharter-marknaden var mättad. Återstod någon annan lösning. Eftersom Cajsa var student och Jeppe egenföretagare saknades resurserna att bygga en ny båt, utan de började smått.
– Vi var inne på eldrift och började kolla marknaden vad som fanns, säger Cajsa.
De hittade ett par så kallade Duffy-båtar, en amerikansk liten passagerarbåt försedd med en elmotor från en golfbil. Båtarna har funnits sedan 1970-talet och är vanliga i Newport, USA.
Vi glider vidare på vattnet under absolut tystnad. Instrumentpanelen upplyser oss om att vi kan köra i den här farten i många timmar än. Marschfarten är 4 knop, medan maxfarten är 5 knop. Det är med andra ord ljusår mellan en utflykt ombord på ”Elma” som fartyget heter, och en ribbåtstur på en och en halv timme till ytterskärgården och tillbaka.
– För en ribbåtstur på kanske 2 timmar går det åt cirka 100 liter bensin, driftskostnaden för oss är 7 kronor per dag, säger Jeppe och ler, väl medveten om att jämförelsen skevar i flera avseenden.
– Många har valt oss i stället för ribbturer för att det blir en bråkdel av energiförbrukningen. Vi gör det lättare för folk att välja en miljövänlig tjänst, fortsätter han.
Precis som för ribbåtschartern så är säsongen lång, från maj till halva november. Ombord på Elma och Elsa, som rymmer 10-12 personer vardera, har möhippor, champagneprovningar, kundmöten, workshops, styrelsemöten, representationsmiddagar, bröllop och mycket mer hållits. Gästerna får en tur i lugn och ro och hinner titta på omgivningarna.
Men Jeppe och Cajsa har större – och snabbare – planer.
– Tillsammans med en fartygskonstruktör har vi tagit fram ritningar på en den perfekta båten, utifrån de nuvarande båtarnas begränsningar och fördelar, säger Cajsa och berättar att kontakt redan har etablerats med fartygsbyggare på Gotland Yard.
– Det blir en katamaran som är lättdriven så att vi kan få upp den i högre fart, men som samtidigt har längre räckvidd. Dessutom ska den vara handikappanpassad, säger Cajsa om projektet.
Självklart blir katamaranen eldriven, med moderna högkapacitetsbatterier. Det ska även gå att snabbladda fartyget. Marschfarten för katamaranen blir 8 knop och maxfarten 12 knop. I den farten minskas dock räckvidden.
– Men man ökar räckvidden rejält om man kan snabbladda utefter vägen. Om vi snabbladdar både i Fisksätra och Dalarö kan vi köra turen city-Utö på fyra timmar, säger Jeppe.
Den planerade katamaranen ska kunna användas både som lyxig charterbåt och som pendelbåt, med möjligheten för passagerarna att ta ombord cyklar exempelvis.
– Båten kommer att ta 30 passagerare och skulle lika gärna kunna användas som pendelbåt eller turbåt på lokala sträckor ute i skärgården, fortsätter Jeppe.
Men någon beställning på fartyget är ännu inte lagt, det finns nämligen ännu en tröghet i branschen:
– Vi söker ännu medfinansiärer för fartyget, det är ett kostsamt projekt och vi kan inte stå för hela risken själva. Det finns ett stort intresse för miljösatsningar, men det är inte alltid det innebär att man är villig att öppna plånboken. Överlag är det så med miljöprojekt, det låter bra tycker alla, men ingen vill betala.
Miljötekniken finns dock redan i dag för riktigt snabba elbåtar:
– Det finns fartyg som gör 40 knop redan nu, men där är batterierna väldigt dyra. Tekniken finns, men den är obeprövad och dyr än så länge. Men när marknaden vill så kommer det att hända saker, säger Jeppe.
Cajsa och Jeppe styr tyst lilla Elma mot land, en vacker båttur i det stilla höstvädret är över. Utan att vi har gjort av med en enda droppe bränsle.
Fakta/ELMA
Längd: 6,7 m
Bredd: 2,8 m
Djup: 0,7 m
Deplacement: 2,0 ton
Toppfart: 5,3 knop
Gångtid: 6,0 h vid toppfart, 14,0 h vid marschfart