På Utö har det återigen blåst upp till strid om hyrorna mellan Skärgårdsstiftelsen och hyresgästerna. Stiftelsen vill marknadsanpassa hyrorna som legat stilla i flera år. Hyresgästerna är upprörda över stora höjningar och tycker inte att de nya hyrorna är skäliga.
Flera av Skärgårdsstiftelsens hyresgäster på Utö upprörs över de kraftiga hyreshöjningar som väntar dem. Beskedet fick de nyligen i rekommenderade brev från stiftelsen som äger byggnader för kort- och långtidsuthyrning på ön.
En av de som hyr fritidsboende av stiftelsen på Utö är Bitte Bohlin, som i sommar firar 60 år på ön. Hon och ett drygt 20-tal andra hyresgäster har rejäla hyreshöjningar att vänta. I hennes fall handlar det om en höjning med 86 procent. Från 1 669 till 3 100 kronor per månad.
– Man blir bestört! Att de gör så här. Vi har inte fått någon vettig förklaring utan det bara dimper ner ett besked, säger hon.
Bitte Bohlin anser att det är en oskälig hyreshöjning utan detaljerad förklaring. Hon och andra medlemmar i den lokala hyresgästföreningen på Utö – Utö Gruvområdes förening – är kritiska till Skärgårdsstiftelsen, som de menar inte sköter sina åtaganden som hyresvärd vad gäller sin del av underhållet av fastigheterna.
– Stiftelsen kräver en jättehöjning som tack för hjälpen för att vi skött om husen och utemiljön så bra under lång tid. Det känns som ett skämt.
På Skärgårdsstiftelsen är det Petter Lundgren som är regionchef och ansvarar för uthyrningen i södra skärgården, bland annat Utö.
Han pekar på att stiftelsen har krav på sig från sina huvudmän och styrelse att ha en ekonomi i balans och att man inte längre kan räkna med att få bidrag i samma utsträckning som tidigare.
– Vi vet att en del av hyresgästerna på Utö är jättemissnöjda. Det är tråkigt. Men det blir tyvärr så när vi inte har omförhandlat hyrorna på lång tid och när vi ska anpassa hyrorna till skälig nivå med dagens mått säger han och fortsätter:
– Vi har gjort en skälig bedömning med jämförbara fritidshusavtal i skärgården. Och då landar vi på de här nivåerna. Vi ser över alla våra avtal kontinuerligt. Det är inget konstigt med det.
– Vi har informerat hyresgästerna under två år, både genom möten på Utö och information med brev och mejl. Tidigare har vi förhandlat med Utö Gruvförening men vi har bara skyldighet att förhandla med den vi skriver avtal med.
De hyresgäster tidningen har pratat med är av motsatt uppfattning. De tycker att det är just konstiga beräkningar som ligger bakom hyreshöjningarna. Man pekar på att bostäderna ofta har låg standard, besvärliga planlösningar och eftersatt yttre underhåll. I föreningen överväger man nu att begära att de nya avtalen tas upp i hyresnämnden för att få det prövat om de nya hyrorna verkligen är skäliga.
I stiftelsens hyressättning ingår ett antal faktorer till exempel yta, antal rum, läge, tillgång till vatten och avlopp, etc. Det handlar också om utsikt och olika byggtekniska frågor som till exempel vem som har löpande underhåll.
– Vi känner oss trygga i våra bedömningar. Om det här går till hyresnämnden så får vi ta fram våra underlag och hyresgästerna får redovisa sina, säger Petter Lundgren som också framhåller att stiftelsens uppdrag är att hålla skärgården öppen för alla. Och inte att i första hand tillhandahålla billigt fritidsboende för ett fåtal.
Det blir stora höjningar för många som hyr era fritidshus. Hur ser du på det?
– Det kan vara beklagligt i enskilda fall. Men vi kan inte ta ansvar för folks privata ekonomi. Stiftelsen kan inte förlora ekonomiskt på fritidshusavtalen. Och många av husen på Utö är kulturbyggnader som kräver särskilt anpassat underhåll. Vi följer lagstiftningen för fritidshus.