Team Marin kallar sig försäkringsbolagens förlängda arm på sjön. De räddar båtar och båtmotorer och nu vill de även hjälpa till med att förhindra stölder.
Tunga regndroppar har just börjat falla. Vi befinner oss i hamnen i Österskär strax norr om Vaxholm. Från verandan på övervåningen ser vi ut över båtarna och det vasskantade inloppet. Vi söker skydd i lokalen som tillhör Team Marin. Företaget sysslar huvudsakligen med båtassistans och skadeärenden på deras kunders, försäkringsbolagens, uppdrag. Det kan vara allt från tappade båtnycklar, grundstötningar, igenslammade bränslefilter och intrasslade ankartampar till bärgning och bogsering av båtar.
– På land betyder att bärga att dra någonting till rätt plats men när man bärgar någonting i sjön betyder det att man tar upp det från botten till ytan, sen bogseras det vidare, förklarar vd:n Niklas Eriksson.
Tillsammans med styrelseordförande Jens Johansson startade han företaget 2018. Expansionen har varit snabb. Efter tre år har de fyra försäkringsbolag som kunder – Atlantica, Svenska Sjö, Trygg Hansa och If. Förra året omsatte företaget 18 miljoner kronor.
– Niklas är nog den i Sverige som har bärgat flest båtar. Hur många är det? undrar den nytillträdde operative chefen Johan Lindström.
– Jag har nog varit med och fått upp lite fler än 1 500 båtar, från botten, säger Niklas Eriksson.
En bärgning som sticker ut var den av Lovisa, en gammal koster som förliste och gick till botten utanför Grinda under kappseglingen Gullviverallyt för några år sedan. En kraftig kastvind fick båten att kapsejsa och den sjönk mycket snabbt.
– Det var en knepig bärgning, fjorton timmar tog det att få upp båten. Vi använde oss av luftkuddar som sattes fast i sling som drogs under båten, en kran med vinsch och pumpar.
Niklas Eriksson och Johan Lindström lärde känna varandra som sjöräddare på Sjöräddningssällskapet för drygt tio år sedan. De var med och byggde upp räddningsstationen i Österskär och det finns likheter mellan Sjöräddningssällskapets verksamhet och Team Marins:
– Men som sjöräddare är huvudfokus att rädda liv medan vi räddar båtar och försöker minimera materialskador. Vi konkurrerar inte med varandra. Det händer inte sällan att vi samverkar med Sjöräddningssällskapet och via dem och försäkringsbolagen assisterar och tar över bogseringar, säger Johan Lindström.
– Vår verksamhet ger försörjningsmöjligheter till de företagare runt om i skärgården och längs med kusterna, som är våra resurser, säger Niklas Eriksson.
De har knutit till sig drygt 400 företag, endast yrkesverksamma skeppare med egna båtar, som är redo att rycka ut och bland annat bärga och bogsera till sjöss och på land.
Bara någon kilometer härifrån, på huvudkontoret, sitter operatörerna som tar emot ärenden från hela landet. De är den sammanhållande länken i verksamheten och håller i ärendet från start till avslut. De administrerar ärendena och vid behov skickas information och underlag vidare till resurserna.
Mellan tre och 30 ärenden kommer in per dag, berättar operatören Louise Rooth.
De kan vara akuta eller av utredningskaraktär.
– Häromdagen var det en ovan båtägare som hade blivit inblåst i en vik som ringde akut. Han var osäker på om ankaret skulle hålla. Per telefon kunde jag guida honom i hur han skulle förtöja bättre och vi behövde inte åka ut, berättar operatören Maja Kallin.
Jesper Flodqvist, en av resurserna, var i förra veckan i Mälaren nära Uppsala för att hjälpa till att bärga en motorbåt som hade sjunkit efter en brand.
– Vi bärgar i första hand av miljöskäl. Olja och plaster kan läcka ut från båten vilket inte är så bra, i synnerhet inte i Mälaren som är dricksvattenklassad, säger Jesper Flodqvist.
Han är också med i ett nystartat projekt mot båtrelaterade stölder, som Team Marin driver. Tillsammans med en väktare från Securitas kör han vattenskoter och ser till hamnar, bryggor och båtklubbar från sjön. Via Larmtjänst får Team Marin dagsfärsk information om stöldutsatta områden och de har kontakt med polisen och Kustbevakningen när de lägger upp rutterna.
– Vi ska inte ingripa. Vårt uppdrag är att dokumentera, synas och att larma polisen vid misstanke om brott. Vi har orange blixtljus, strålkastare och värmekameror på våra vattenskotrar. Senast var jag i Vettershaga och i Spillersboda men då var det lugnt, säger Jesper Flodqvist.
– Det stjäls båtar och båtmotorer för 300 miljoner kronor om året. Båtarna kan stjälas mitt framför ögonen på ägarna, men det är väldigt sällan tjuvarna åker fast och gör de det blir straffen inte särskilt hårda. Väldigt ofta ligger det en oljefylld plastpåse där en båtmotor har stulits. Tidigare hittade vi ituskurna fendrar fyllda med olja, eftersom risken för att straffas för miljöbrottet att hälla motoroljan i vattnet är högre än risken att åka fast och straffas för motorstölden, säger Niklas Eriksson. Försäkringsbolagen står för drivmedel och material och Team Marin står för arbetsinsatsen.
– Huvudsyftet med patrullerandet är att avstyra stölder men också att bilda opinion. Vi vill att det ska leda till en förändring. Det måste bli svårare att komma undan med stölderna. I nuläget har till exempel tullen inte möjlighet att kontrollera utgående gods, säger Johan Lindström.
Det har slutat regna. Vi går ner till företagets motorbåt, kör sakta genom vassen ut mot Trälhavet. Det är lugnt och fjärden ligger blank och grå, tills Jesper Flodqvist far förbi på en orange vattenskoter med blixtrande brandgult ljus.
Text och foto: Sofia Broomé