Semaforen är i princip lika klassisk som telefonkiosken. Den har länge varit ett pålitligt sätt för öborna att meddela att de vill hämtas av båten. Nu finns en tanke om att digitalisera semaforen.
Samboparet Elin Pettersson och Viktor Petersson är nyexaminerade skärgårdskaptener och har nyligen skrivit en masteruppsats om semaforens digitaliseringsmöjligheter. Idén uppkom i samband med en 90 dagar lång praktik.
– Då märkte vi att semaforsystemet är lite gammeldags, säger Viktor Petersson.
Digitaliseringen verkar relativt enkel att genomföra. Elin Pettersson och Viktor Petersons idé handlar om att installera en knapp på bryggorna runt om i skärgården.
– När resenären trycker på knappen så blir den gul. En signal skickas då till skepparens datasystem, som skepparen måste godkänna. Då blir knappen på ön grön, och resenären vet att ”okej, det är någon som vet att jag står här”, förklarar Elin Petterson.
Enligt Petterson och Petersson finns det flera fördelar med en digitalisering. Exempelvis blir det lättare att planera körningen, vilket minskar besättningens stress. I nuläget kollar nämligen skepparen efter semaforen med kikare. När det är dimmigt tvingas skepparen åka nära bryggan för att se om folk där vill kliva ombord.
– Det slösar tid och bränsle, vilket också påverkar miljön på ett dåligt sätt, säger Viktor Petersson.
Paret är noga med att poängtera att den klassiska semaforen ska få finnas kvar.
Nilla Söderqvist, Skärgårdens trafikantförening, är försiktigt positiv till en digitalisering. Hon uppger att det redan har funnits en digital semafor.
– Det var för några år sedan, när Waxholmsbolagets app lanserades. Då kunde man fälla semaforen digitalt via appen, säger Nilla Söderqvist.
Hon konstaterar att det saknades ett tydligt signalsystem på båtarna då. Besättningen tvingades titta manuellt i en dator för att se om semaforen hade fällts. Nilla Söderqvist ser det som troligt att den digitala semaforen snart återinförs, eftersom att en modernisering redan sker hos Waxholmsbolaget.Hon menar, precis som Elin Pettersson och Viktor Petersson att den fysiska semaforen fortsatt bör få finnas kvar.
– Det är inte alltid man står där och är så himla digital, på en kolmörk brygga i november.
Elin Pettersson och Viktor Petersson uppger att den digitala semaforen kan drivas av solceller och hoppas få se en digitalisering inom en snar framtid.
– Det är bra om semaforerna blir lite mer moderniserade, säger Elin Pettersson.
Text: Jim Smith Rehnström