
Trots det dystra vädret har många resenärer provat den nya Nord-sydlinjen i skärgården. En framgång som varit dyr, runt en miljon kronor har marknadsföringen för linjen kostat.
Många av resenärerna i Stockholms tunnelbana har under sommaren kunna se de vackra reklambilderna på soldränkta öar från Stockholms skärgård. Kampanjen för den nya nord-sydlinjen tycks ha fått effekt då många, trots en dålig sommar, valt att resa med linjen. En miljon kronor har marknadsföringen kostat landstinget.
– Det är en ganska stor marknadsföring. Det är en helt ny linje och eftersom det är ett försök så vill vi att resenärerna hittar den. Det är därför viktigt att göra en sådan insats, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på landstingets trafikförvaltning.
Waxholmsbolaget, som ägs av landstinget, är ansvarig för båtlinjen. De har en budget på totalt tre miljoner för marknadsföring. Det är kommunikationsavdelningen på trafikförvaltningen som själv avgör vilka marknadsföringsinsatser som ska göras.
– Trafiknämnden går inte in och detaljstyr vad vi ska marknadsföra, men det är ett försök med bred uppbackning politiskt och då är det klart att vi marknadsför det också. Men vi gör reklam för all vår trafik och alla våra nyheter både till sjöss och på land.
Är ni nöjda med insatsen så här långt?
– Vi har inte utvärderat det rent formellt ännu, men det har varit mycket skriverier i massmedia. Det verkar som att resenärerna tagit emot det här positivt, säger Jesper Pettersson.