KRÖNIKA. Byborna i Räfsnäs är less och jag förstår dem. Både hushållssopor och grovsopor grisar ner doft och ljudnivå i den lilla men hårt trafikerade hamnen. De har klagat i flera år på hushållssoporna som kommunen lovat flytta inom fem år till Kapellskär. Nu har de dessutom fått grovsopor på halsen.
I förra numret skrev vi om överfulla sopkärl på Fredlarna. I våras klagade Tynningöborna på åratal av misskötsel av återvinningsstationen på ön. Blidöborna har fortfarande ingen permanent lösning på återvinningsproblematiken, utan förlitar sig till privata eldsjälar som upplåter sin mark till tillfällig station.
Historierna är många. Jag tänkte bjuda på en till: Vi betalar för fem extrahämtningar av våra hushållssopor, vilket ger oss hämtning varje vecka under sommaren. Dessa fem kostar mer än de 26 ordinarie, närmare bestämt cirka 330 kronor per gång, mot 50 kronor. Men ändå, toppen om man har blöjbarn, eller om man kommer ha en bröllopsfest och fylla kärlet till bredden, och vill slippa lukten och fluglarverna.
Veckan efter festen tömdes inte kärlet. Det var tyvärr inget vi märkte direkt. Men när vi hörde av oss till kommunen för att få kompensation fick vi efter fyra mejlturer, svaret att en tömning minsann var digitalt avläst på kärlet. Kanske hade vi packat soporna för tätt, så att de fastnat? Är alla påsar kvar eller kom några med? De ber mig även fota sopkaoset, som ett bevis på min oförmåga att slänga påsar på ett korrekt sätt. Här börjar jag bli irriterad, soporna gick nämligen alldeles utmärkt att tömma veckan därpå och jag har inte på 30 år upplevt att de sitter fast i kärlet. Jamen dåså, blir kommunens svar, om soporna nu är tömda så är saken åtgärdad, och vi önskar dig en fin dag. Nejnej, svarar jag, jag vill ha ersättning för den tjänst som uteblivit. Här hänvisar de återigen till den digitala registreringen som tydligen är sannare än sanningen själv. Den uteblivna hämtningen ersätts inte, eftersom den ordinarie hämtningen har klarat biffen. Men händer det igen kan de utreda saken. Vad är det då jag betalar för? Hur många fler har blivit snuvade på sina 330 kronor? Ska vi förlita oss på detta digitala system?
Det tycks för kommunerna synnerligen svårt att hantera just sopor, och framförallt klagomålen kring dem. Självklart kan omständigheter som att sopbåten är trasig skapa tillfälliga problem, men varför hör vi återkommande om folk som år efter år är missnöjda med både hushållssopor, grovsopor och återvinning? Jag förstår att frågorna är komplexa. Att kommunen den dag den får till stånd ett bygglov för exempelvis en ny sophanteringsstation ändå kan bli överklagade från höger och vänster, vilket förhalar processerna. Det jag efterlyser är lite mer ödmjukhet från både tjänstemännens och politikernas sida. Erkänn när ni har uppenbart fel. Kompensera den som efterfrågar en kompensation. Det kostar så lite.