Ombord finns den kinesiska besättningen utrustade med masker och handskar. Under den försenade färden har de varit isolerade från coronaviruset och nu är de lite skraja att själva drabbas.
– Jag kan förstå det. De hade nog bilden att vi tar lätt på det i Sverige, säger Johnnie Wiklund.
Foto: Johnnie Wiklund
Samtidigt är kineserna glada över att se ett slut på den långa resan och över den enorma uppståndelsen som råder kring deras ankomst till Stockholms skärgård. Vid niotiden når det 53 meter breda – bredaste lasten som någonsin transporterats här – och en månad försenade ekipaget Furusund. Förseningen kan ha bidragit till hajpen tror lotsen.
– Då har folk börjat forska – vart tog den vägen? Den var precis lagom försenad, säger Johnnie Wiklund.
Foto: Lasse Söderman
Här har Furusund Värdshus hakat på hajpen och ställt till med frukost. Men uppslutningen blir större än de trott och folk reser från Stockholm, Vallentuna och Täby. ”Konvojen” med bilar gör att kocken blir försenad.
– Vi hade pratat om att vi skulle göra något kring att bron kom men vi vågade inte göra reklam så långt i förväg när de inte höll tidsplanen. Jag sa till personalen att antingen kommer det tio eller 100. Det var ungefär 150 som köpte nån form av fika och ännu fler som stod ute och tittade. Vi fick springa lite, säger krögaren David Mattsson och skrattar.
När ekipaget väl är utanför hinner han i alla fall ner till bastuflotten. Längs den en kilometer långa vägen upp till macken står bilar överallt.
– Det var som en högsommardag, fast en onsdag i mars klockan nio på morgonen, säger David Mattsson.
De som tittar från land har sällskap av en helikopter och en drönare i luften samt fullt av småbåtar i vattnet.
Sett från Yxlansidan är stämningen på ett fullsmockat Furusund smått hysterisk.
Foto: Bengt Larsson
– Strandlinjen på Furusund mellan ångbåtsbryggan och gästhamnen var packad med folk som stod överallt sida vid sida med kameror och kikare i högsta hugg. Furusund har nog aldrig besökts av så många människor vid ett och samma tillfälle sedan glansdagarna i förra seklets början. Då skulle folk dricka brunn, bada och roa sig på andra sätt. Inte kolla in konstigt kinesiskt fartyg. Men det var en mäktig syn när fartyget dök upp i Furusundsgattet ”like a bridge over troubled water”, säger Bengt Larsson som bor i Köpmanholm.
– I Furusund hörs Zhen Hua 33 tuta till oss åskådare! säger Gunilla Therus som beskriver ögonblicket som folkligt, festligt och fullsatt.
Zhen Hua 33 passerar snabbt och nu blir bilkön tillbaka till fastlandet lång.
En bit söderut har minst lika många tagit sig till färjelägena på båda sidor om Ljusteröleden.
– Stämningen var förväntansfull och lite sammanbiten. Alla blev glada när hon hälsade på oss med tre tut! Den lilla kiosken blev överrumplad av alla gäster. Det måste ha blivit en god dagskassa. Bilarna trängdes med de som skulle med färjan men till slut ordnade allt sig, säger Anna-Maria Larsson som stod vid Östanå färjeläge.
Blidöbon Karolina Lundell arbetar ombord på Birka Paradise som vid Tjärvens fyr ligger ungefär 45 minuter bakom guldbron. Men ganska snart är Birka ikapp och ligger länge och surfar bakom i väntan på att ”köra om”.
– Det var många som kom upp till bryggan och ville titta och vi skämtade om att alla människor tittade på oss. Det var galet mycket folk hela vägen in, berättar Karolina Lundell.
De som beskådar spektaklet från något av färjelägena jämför med anstormningen vid midsommar. Under förmiddagen har Skurubron ut mot Värmdö stängts av, vilket gör att en del valt att åka över Rindö för att ta sig till fastlandet. Vid 12-tiden rapporterar Radio Stockholm att cirka 1 000 extra bilar befinner sig vid Oxdjupet. Kön till Vaxholm sträcker sig över halva Rindö.
– Det var inte jättemycket trafik som skulle fram och tillbaka. Men det blev en låsning utåt Värmdö och kö i riktning mot Gustavsberg så trafiken vi körde över till Värmdö fick vi inte iland tillräckligt snabbt. Och då kunde vi inte lasta nya fordon från Värmdö till Rindö. Vi hade aldrig kunnat gissa att det skulle bli så stort intresse här, berättar motormannen Jesper Krumlinde, som arbetar ombord på färjan Fragancia som går i Oxdjupet och såg bron från styrhytten.
Leila Asplund beskriver det som en historisk upplevelse.
– Hon bjöd på tre tut i Oxdjupet.
Foto: Emma Westberg
– Visst var det mer tutande än vanligt, kommenterar lotsen Johnnie Wiklund tutandet.
Färden är i det stora hela lugn.
– Man kunde känna på att hon drev lite innan Stockholm, vid Askrikefjärden. Det är ganska öppet där och med västliga vindar blåste det på lite. Det hade vi ju testat i simulator. Vi misstänkte att hon skulle vara lite dålig på styrningen i låga farter. Hela skrovet är som en låda i vattnet, så man får vara ganska försiktig när man girar, berättar Johnnie Wiklund.
Lotsarna byts av varje timme och den sista timmen faller på Johnnie Wiklund. Själva lotsningen i sig är inte så märkvärdig men lasten är exceptionell.
– Hajpen går inte att jämföra med något annat. På bryggor där man aldrig sett någon stod det folk. När vi kom in mot Stockholm var det helt sjukt.
Efter att Birka passerat Lagnö grund mellan Tynningö och Värmdö kör hon om och skymmer delvis guldbron för de som står och spanar vid inloppet till Stockholm. När Birka lagt till vid Stadsgårdsleden dröjer det omkring 20 minuter innan guldbron i mycket sakta mak hunnit ikapp. Vid Blockhusudden håller fartyget 7 knop, för att sakta ner till omkring 5 knop vid Viking Lineterminalen. Därefter lägger hon sig mellan de gula bojarna.
Foto: Johnnie Wiklund
– Skepparen ville inte ta sista biten som de brukar vilja. Jag kände inte hur fort hon stoppade upp så jag tog det extra försiktigt. Förtöjningsbiten tog tid, det är lite bök att lägga sig mellan bojarna, säger Johnnie Wiklund.