Förra måndagen valde Blidösundsbolaget att stänga S/S Norrskärs restaurang med bara tre veckor kvar av sommarturlistan. Skälet är enligt Blidösundsbolagets ledning för låg lönsamhet. Personal på fartyget anser dock att man gett upp för tidigt och att stängningen innebär förlorade arbetstillfällen och ett dåligt rykte för Blidösundsbolaget inför kommande säsonger.
För få matgäster i matsalen är anledningen till att Blidösundsbolaget beslöt att stänga matsalen på S/S Norrskär mitt i högsäsongen.
– Ja, det finns inget underlag. Helgerna har inte bokats på som vi trodde och vardagarna har heller inte gett de intäkter vi hoppats på. Vi hade så klart önskat fortsätta men det var inte ekonomiskt försvarbart, säger Blidösundsbolagets vd Peter Fyrby, och fortsätter:
– Det var inte helt självklart att vi skulle öppna restaurangerna men vi ville verkligen ge det en chans. Pandemin gör att vi sitter i ett svårt läge och ständigt måste fundera noggrant på varje satsning vi gör för att inte blöda pengar.
Enligt personal på båten beror den dåliga beläggningen främst på att Blidösundsbolagets bokningssystem inte fungerat som det skulle. Något flera gäster också ska ha påtalat.
– Det är väldigt svårt att hitta någon vettig information på hemsidan. Boka bord har man bara kunnat göra på helgen, trots att vi haft öppet alla dagar i veckan, och man kan bara boka för fyra åt gången. När 14 personer är bokade på en hel dag säger systemet att det är fullbokat, vilket det inte alls behöver vara, säger en av medarbetarna på S/S Norrskär.
Men företagets vd Peter Fyrby säger att det inte stämmer att det förekommit problem med bokningssystemet.
– Vi har samma bokningssystem på Storskär, Norrskär och Blidösund, och där har vi ett bra bokningsläge vilket påvisar att det funkar. Det har bara varit att gå in på hemsidan och boka. Dessutom har vi öppet i vår kundsupport där vi hjälper passagerare att boka. Vi har dock haft en bugg i bokningssystemet och det gällde bokningar till fartyget Blidösund till en lustur. Den buggen åtgärdades omedelbart efter att det kommit till vår kännedom.
Varför just Norrskärs restaurang har gått back ekonomiskt medan de andra fartygen, Storskär och Blidösund, haft en betydligt bättre säsong, vet han inte.
– Vi har ju ett ökat passagerarantal ut till skärgården jämfört med förra året då det var mycket värre läge, men vi är inte tillbaka till de nivåerna vi hade före pandemin. Jag kan inte svara på varför just Norrskärs restaurang inte har gått bra. Det är ju anmärkningsvärt, men vi kommer att titta på det och analysera för att komma tillbaka starkare nästa år. Viktigt för oss är att vi har kunnat omplacera alla våra medarbetare så ingen behöver lämna, säger Peter Fyrby.
Personal på S/S Norrskär anser att beslutet att stänga matsalen var ogenomtänkt. Man menar att det tvärtom varit mycket matgäster ombord de två sista veckorna innan stängningen. Om bara bokningssystemet fungerat hade man kunnat ta emot ännu fler, anser man.
– Alla förutsättningar fanns först inte riktigt på plats, men sedan började det ta fart, och då ska man ändå stänga. Det är väldigt tråkigt tycker vi alla som jobbar ombord. Det påverkar ju arbetstillfällen, även om ingen har behövt sluta. Jag tycker att man borde ta bättre tillvara på personalens kunskap och engagemang. Det tycker jag har varit en brist, säger medarbetaren.
Personalen ska även ha presenterat en rad förbättringar och korrigeringar som skulle ha fått matsalen att gå runt ekonomiskt, men man upplever att ledningen inte har lyssnat.
– Vi som jobbat ombord har kommit med massor av idéer om hur verksamheten kan fungera bättre, men det har vi inte fått något gehör för tyvärr. Det känns nästan som att man haft en dold agenda, menar medarbetaren. Som också påpekar att många av gästerna ombord är återkommande och att företaget genom stängningen riskerar att förlora sitt goda anseende och därmed framtida inkomstmöjligheter.
– Vad vi gör, gör vi för att vi älskar vår ångbåt, besättningen, passagerarna och verksamheten. Vi tycker att det är väldigt tråkigt att det blivit så här, säger han.