
Seko sjöfolk anser det orimligt att politikerna inte haft full insyn i upphandlingen av sjötrafiken som de beslutat om. Nu vill fackförbundet att landstingets rutiner ändras.
Att riskkapitalbolaget Avalance Capital AB sålt sin aktiepost till ett av Gotlandsbolagets dotterbolag visar att TRSM Group1 inte hade kapacitet att klara uppdraget.
Det skriver Seko sjöfolks vice ordförande Chang Strömberg i ett nytt öppet brev till Trafiknämndens ledamöter.
Det grundläggande problemet med upphandlingen är att Trafiknämndens ledamöter tvingades besluta om anbud som var anonymiserade, skriver Chang Strömberg. Det medförde att politikerna beslutade om något de inte hade insyn i.
Chang Strömberg menar att beslutet säkerligen sett annorlunda ut om anbuden varit öppna för ledamöterna. Effekten av förfarandet är, enligt Strömberg, att den makt som väljarna givit politikerna istället förflyttas till tjänstemännen. Det vill Seko sjöfolk se en ändring av inför kommande upphandlingar.
Chang Strömberg ifrågasätter att beslut om ett uppdrag som är värt en halv miljard sköts på tjänstemannanivå. Summan avser det direktavtal som löper under max tre år och som tjänstemännen beslutade om i januari i år. Grundavtalet, som är på 12 år är värt avsevärt mycket mer.
I brevet skriver Seko sjöfolk att man står fast vid att direktavtal bör träffas med befintlig entreprenör i väntan på att Förvaltningsrättens dom vinner laga kraft. I annat fall kan fackförbundets medlemmar tvingas byta arbetsgivare två gånger inom loppet av ett år.
Seko sjöfolk håller också fast vid sitt tidigare krav att medlemmarnas lönefordran ska säkras vid en övergång till den nya operatören.
Chang Strömberg konstaterar samtidigt att Seko sjöfolks farhågor om att TRSM inte ska klara trafikuppdraget minskat betydligt när nu Gotlandsbolaget går in som storägare.