I reglerna står att det ska finnas ett säkerhetsavstånd på minst 60 centimeter mellan bilarna var 24 meter tvärskepps. Detta för att passagerarna ska kunna nå livflottarna om en allvarlig olycka inträffar.
Enligt Anders Werner kan man inte läsa regelverket på det sättet. Han menar att regeln avser avstånd mellan långtradare och inte personbilar.
- Dessutom blir det aldrig mindre än 60 centimeter mellan bilarna på färjan eftersom bilförarna inte kör så nära och färjepersonalen sällan vinkar åt dem att tränga ihop sig, fortsätter Anders Werner.
Skärgårdens granskning visar dock att avstånden mellan bilarna ofta är betydligt mindre när vägfärjorna är fullastade. Ibland beror det på att färjepersonalen dirigerat bilarna att parkera mycket nära varandra.
Enligt Transportstyrelsen omfattas alla typer av fordon av säkerhetsavståndet. Mikael Johansson, fartygsinspektör på Transportstyrelsen, betonar vikten av att fria passager lämnas mellan bilarna tvärskepps så passagerarna kan nå livflottarna.
- Det är befälhavarens ansvar att lasta så att det blir det avståndet, säger han.
Om det endast finns fria passager längs bilarnas långsidor når passagerarna bara fören eller aktern men livflottarna finns på färjornas långsidor förklarar Håkan Ågård, tillsynssamordnare på Transportstyrelsen.
- Om fordonen är packade tätt intill varandra innebär det att du måste hoppa över bilarna. Jag tror att ni hittat ett problem här, säger han.
Men enligt Anders Werner är det just så som passagerarna ska göra i ett nödläge.
- Skulle en krissituation uppstå får passagerarna kliva på kofångare och motorhuvar, säger han.
Anders Werner tillägger att även om bilarna skulle stå tätt kan man gå mellan dem eftersom en människas ben är smala.