
Efter en utredning om pendelbåtstrafiken som Trafikförvaltningen gjorde 2018 för linje 80, fastställdes det att Frösviks brygga inte skulle ingå i den. Detta för att resenärantalet som nyttjar hållplatsen ansågs vara för lågt för att motivera ytterligare turtäthet. Det har försvårat möjligheten för Frösviks boende till att åka in mot stan för arbete och skola.
– Vi har kunnat pendla under flera år och så plötsligt tar det slut. Nu tar det ju längre tid för oss att åka in till stan. Närmaste busstation ligger åtta km bort från där alla bor, säger en boende i Frösvik.
Hur har du anpassat dig efter de nya tidtabellerna?
– Jag tar båten klockan 09.55 till jobbet och efter det passar jag på att hjälpa barnbarnen med läxhjälp eller annat för att fylla ut tiden fram till nästa avgång klockan 19.55 tillbaka hem, säger Frösviksbon.
Richard Borgström, sektionschef på Sjötrafik, menar att de nya tiderna innebär kortare restid för pendlarna då turerna innan årskiftet krävde stop på flera platser med få resenärer.
– Vi ser ett större resemönster nu med den nya rutten från Mor Annas brygga där trycket är högt under rusningstrafik. När den har lagt sig kan båten då stanna till vid de mindre resenärtäta bryggorna som Frösvik, säger Richard Borgström.
På Vaxholms kommun säger trafikplaneraren Adam Hjort att de vill stödja sina invånare i dessa frågor men att bestämmelser om Sjövägens trafikering inte ligger hos dem.
– Det vi på kommunen kan göra är att lyfta invånarnas frågor till Trafikförvaltningen. Vi vill ju att Frösvik trafikeras så att man kan arbetspendla mer miljövänligt men det är Trafikförvaltningen som beslutar om avtal och trafikering, säger Adam Hjort.