
Gustav Hemming, (C) skärgårdslandstingsråd som vill se fler resenärer på nordsydlinjen.
Hittills i år visar antalet resenärer på nordsydlinjen en minskning med omkring 20 procent. Kan man säga att den är hotad?
– Nej, det tycker jag inte. Linjen är ett försök på tre år. Ännu återstår sommaren 2017 i försöket innan landstinget ska fatta beslut om nordsydlinjen ska fortsätta eller inte.
Du säger att en viss minskning av antalet resenärer var väntat. Varför då?
– Förra året blev det en sådan hajp i massmedia och den var även prioriterad i Waxholmsbolagets marknadsföring. Men även om det är en viss nedgång är det ändå ett ganska högt resandetal. Folk har lärt sig att den finns, även om den inte är lika uppmärksammad. Samtidigt är det så att ju högre resandetal desto lättare är det att säkerställa att det blir en permanent linje. Varje resenär räknas.
Hur viktigt är det att resenärerna fortsätter att åka med linjen?
– Det är klart att det är viktigt. Eftersom nordsydlinjen drivs på försök. Blir det för få resenärer blir det svårare för mig att få med alla partier i landstinget på att linjen ska vara fortsatt prioriterad efter 2017, då försöket avslutas. Därför är det viktigt att både boende, fritidsboende och företagare i skärgårdssamhällena sprider information om de möjligheter linjen kan ge till mer spännande och varierade skärgårdsupplevelser.
Man har lagt om linjen i år. Kommer den att läggas om igen till nästa säsong?
– Man försöker alltid att göra förbättringar men i nuläget kan jag inte kommentera det. Försöket handlar om nordsydlig trafik och till i år har man slimmat antalet bryggor lite grann. Jag tror inte att man kan förvänta sig några större förändringar till nästa år. De öar som är större besöksmål kommer att vara kvar.
Att Sandhamn inte är med på linjen väckte kritik i våras. Skulle en omdragning dit kunna locka fler resenärer?
– Det är svårt att veta. Problemet är att det blir svårt att få det att funka rent tidtabellmässigt, det blir för många bryggor på turen och distansen för lång. Jag tycker själv att det är beklagligt att Sandhamn inte trafikeras. Det är något vi måste titta på igen om linjen ska permanentas. Samtidigt ska man komma ihåg att det finns rätt många bytesmöjligheter i Stavsnäs.