I sex veckor låg bredbandet nere för Sten-Åke Rygh och andra boende på Furusund. Sedan någon vecka fungerar det igen, men det har varit många tidskrävande turer fram och tillbaka med operatören Telenor och alla de servicetekniker som varit ute för att åtgärda problemen.
– Bredband är ju idag i princip lika nödvändigt som vatten och el. För vilken uppgift vi än ska uträtta krävs det att vi är uppkopplade. Man säger ju att man vill ha en levande skärgård, vilket innebär att folk ofta pendlar för att kunna jobba halvtid ute i skärgården. Men hela det systemet pajar ju om man inte kan lita på att det fungerar, säger Sten-Åke Rygh som är boende på Furusund och en av många som drabbats av fiberproblemen den senaste tiden.
Under hösten har hans bredband svajat fram och tillbaka och under en sexveckorsperiod låg det helt nere. Telenor, som är den dominerande operatören bland flera på Furusund, lovade att utreda ärendet men det dröjde länge innan servicetekniker ens var på plats. Från uttalanden av de många servicetekniker som sedan kommit och gått har Sten-Åke fått uppfattningen att man inte prioriterar ärenden i skärgårdsmiljö.
– Eftersom vi betraktas som glesbygd åker man inte hit för ett enskilt ärende utan man samlar på sig flera, så i bästa fall gör man kanske en tur i veckan. Om det då inträffar någonting, eller att den personen inte klarar uppgiften, vilket skedde i det här fallet, blir det två veckor tills nästa möjlighet inträffar för någon att komma ut och titta, säger Sten-Åke Rygh.
Att Telenor i sin tur använder sig av underleverantörer för att tillhandahålla fiber gör det svårt att hitta någon ansvarig för problematiken eftersom alla skyller på varandra, menar Sten-Åke Rygh.
– Telenor äger ju ingen kabel, så de kan egentligen ingenting göra, men jag håller dem ändå ansvariga för de är ju de enda jag har avtal med. I deras ansvar ligger sedan att skriva avtal med de kabelföretag som finns, vilket gör att det är deras ansvar när det blir fel också, säger Sten-Åke Rygh som fört dagbok över händelserna sedan problemen började.
Han är mycket besviken över hur ärendet har hanterats av Telenor. Någon överordnad på telecomföretaget säger han sig inte kunnat nå och ännu har han inte fått någon ersättning för den uteblivna uppkopplingen.
– När jag ringde sa de ”vänta tills du får ett sms att vi betraktar ledningarna som klara, då kan vi diskutera det där”, säger Sten-Åke Rygh.
Niclas Bergervik på Telenor Sverige AB beklagar de problem med uppkopplingen som Sten-Åke Rygh och några av hans grannar har råkat ut för.
– Det som har komplicerat och fördröjt reparationen är lokala avgrävningar vid tre tillfällen som har orsakats av ett dräneringsarbete som har skett lokalt i området. Det är beklagligt att arbetet har försenats på grund av olika omständigheter och självklart ska man inte behöva drabbas så länge, säger Niclas Bergervik.
Han håller inte med om att företagets kunder i skärgården skulle vara lågprioriterade.
– Oavsett var man bor ska våra kunder självklart få absolut bästa service. Vi bygger ständigt ut vårt mobilnät för att ge våra kunder de bästa förutsättningarna för en god digital uppkoppling, säger han.