Nästa år tar Skalmsunds varv på Yxlan emot fartyg då Waxholms sjöentreprenad startar verksamhet där. Det väntas ge ett flertal nya arbetstillfällen till ön.
– Jag ser fram emot att få höra ljud från blästring och stålarbeten, säger Åsa Lennmor, ägare till varvet.
Skalmsunds varv har inte tagit emot fartyg sedan slutet på 1960-talet men nästa år är det dags igen.
– Jag har alltid haft en dröm om att ha varvet kvar och driva verksamhet här, säger Åsa Lennmor, ägare till varvet.
Där bedriver hon sedan 1994 verksamhet med vinterförvaring och bryggplatser för fritidsbåtar. Genom samarbete med Björn Eklund på Waxholms sjöentreprenad ska hon nu även få fart på varvsverksamheten.
Björn Eklund arrenderar marken där Skalmsunds stora slip finns och har påbörjat arbetet med att renovera den. En ny spolplatta ska gjutas, nya slipvagnar byggas och byggnader och bryggor uppföras. Totalt investeras omkring två miljoner kronor i projektet. Redan nu kan man ta emot båtar upp till 50 ton. Nästa höst, kanske redan till våren, räknar man med att även erbjuda plats för tonnage upp till 1 000 ton. Det är yrkessjöfarten som Björn Eklund ser som sina framtida kunder.
– Varven försvinner samtidigt som skärgårdstrafiken växer, säger han.
Så väl Waxholmsbolagets som Blidösundsbolagets fartyg kan slipdras på Skalmsund.
– Sen har vi ett flertal mindre skärgårdsrederier, pråmar och färjor, säger Björn Eklund som också hoppas på kunder från Åland.
Varvet kommer att utföra underhåll, reparationer, blästring och måleriarbeten men även erbjuda inredningssnickare och mekaniker.
– Det kommer att bli ett lyft för Yxlan och även skapa arbetstillfällen för företag i området, säger Björn Eklund.
I dag har han Rindö som bas för sitt företag som utför sjötransporter och markarbeten. Huvudparten av uppdragen har man i och omkring Vaxholm.
– Men nu finns planer på att bygga bostäder och en småbåtshamn på området där vi håller till, säger han och fortsätter:
– Det gör vår framtid där högst osäker. Byggs bostäderna kan vi inte vara kvar. I värsta fall måste även den verksamheten flyttas till Skalmsund. Det vore positivt för Yxlan men Vaxholm skulle förlora flera arbetstillfällen.
Åsa Lennmor är kritisk till att varven trängs undan för att ge plats åt bostäder. Problemet finns inte bara på Rindö utan också på andra platser som till exempel vid Högmarsö varv.
– Vill man ha en levande skärgård måste den få leva lite också. En del ser bara skärgårdskultur som att servera kaffe och visa tavlor men det här är också kultur, säger Åsa Lennmor.
Hon köpte varvet av sina föräldrar år 2000 vilka i sin tur tog över Skalmsund just när skuteran gick mot sitt slut och lastbilstransporterna ökade. Familjen bodde inne på varvsområdet varför platsen och verksamheten kom att prägla Åsas barndomsår.
– Det kändes naturligt att ta över. Jag har alltid tyckt om båtar och skärgård, säger hon.
Bakgrund/Skalmsunds varv
När varvet togs i bruk 1917 användes det för underhåll av Stockholms Superfosfataktiebolags pråmar och bogserbåtar. Även vedjakter, småbåtar och skutor togs upp för översyn och reparationer. Som mest arbetade 24 personer vid varvet. År 1948 sålde Rederiaktiebolaget Ljungan AB varvet till G. Svensson som 1956 sålde det vidare till Åsas far Lars G. Lennmor. På varvsområdet finns smedja, snickeri, flera förråd och bostäder, en småspårig rälsbana samt två slipar och ett båtuppdrag.
Källa: Stockholms läns museum