I mitten av oktober startade utbyggnaden av Kapellskärs hamn med ett omfattande muddringsarbete. Manskapet jobbar dygnet runt för att bli klara innan vintern slår till.
Ett 100-tal personer jobbar i skift dygnet runt med muddringen av Kapellskärs hamn. Det stora muddringsverket Attila från bolaget Boskalis Sweden ska de närmaste månaderna ta upp 100 000 kubikmeter muddringsmassor från havsbotten. Samtidigt pågår sprängningsarbeten i området. Sprängstenen forslas med två så kallade splitpråmar till den plats där en pir med rum för två 245 meter långa färjelägen ska byggas.
Sprängstenen används till pirbygget medan muddringsmassorna, som består av morän ska dumpas i Uddjupet 2,5 mil sydost om hamnen.
– Vi kör på så länge det är isfritt, säger Tobias Kednert, projektchef för utvecklingsarbetet av hamnen.
I mars nästa år ska muddringsarbetet vara avslutat. Då går projektet in i nästa fas med bygget av pir, färjelägen och en ny hamnplan. Tullbyggnaden ska flyttas och några nya, mindre servicebyggnader uppföras.
I samband med utbyggnaden flyttas lotsstationen från sin nuvarande plats några hundra meter åt sydost och placeras mitt emot Kapellskärsskäret.
Hela hamnutbyggnaden ska vara klar 2016 och är budgeterad till 745 miljoner kronor i 2013 års prisnivå.
Än har hamnen inget avtal med något nytt rederi men platschefen Peter Lundman är inte orolig:
– Med de nya svavelreglerna, som införs 2015, kommer godsvolymerna att öka. Det är de kortaste sjöresorna som vinner då, säger han.
Den 50 år gamla Kapellskärs hamn behöver moderniseras för att kunna möta den framtida trafikutvecklingen med större fartyg och större lastvolymer. I dag omfattar hamnområdet 100 000 kvadratmeter. Fullt utbyggd har det vuxit med ytterligare 75 000 kvadratmeter. Men möjligheterna för ytterligare utbyggnad av Kapellskär är begränsad.
– Det börjar bli trångt nu men det finns lite fler ytor mot Aspnäs där vi kan bygga uppställningsplatser och magasin, säger Peter Lundman.