Striden kring utbyggnaden av hamnen i Räfsnäs går vidare. De boende i byn vill till varje pris undvika fler tunga transporter till hamnområdet.
– Vi har redan i dag problem med extremt mycket tung trafik, vägen ner till bryggan är paj, det är väldigt mycket buller och det sker lastväxling på allmän väg, säger Jan-Erik Wilén, ordförande i Räfsnäs samfällighetsförening.
Enligt Norrtälje kommuns planer ska hamnen Räfsnäs hamn bli kommunens viktigaste replipunkt. I planerna ingår nya parkeringsplatser och en asfalterad vändplan för buss, lastbilar och andra större fordon.
I den yttre hamnen ska kommunen också anlägga ny kaj och ramp för godstrafik för att separera person- och godstrafik.
Idag används Räfsnäs hamn av cirka 38 000 passagerare samt 1 000 ton godstransporter om året. Enligt Räfsnäs samfällighetsförening är siffran för godstrafiken i själva verket betydligt högre.
Problemet med den tunga godstrafiken är att byn och hamnen ligger tätt intill varandra. Räfsnäs bryggväg är smal och byns hus ligger alldeles intill vägen.
– De större transporterna med tungt gods borde gå via Kapellskär, säger Jan-Eric Wilén.
Enligt Norrtälje kommun en flytt av godstransporterna till Kapellskär inte ett alternativ.
Sven-Erik Öhlin, markförvaltare på kommunen, räknar upp flera skäl: Stockholms hamnar vill inte ha Räfsnäs godshantering på sin mark, det blir längre och dyrare transporter, som påverkar miljön.
Klagomål och överklaganden från de boende intill hamnen har nu försenat kommunens planer i flera omgångar.
Samfällighetsföreningen har hotat med JO-anmälan mot kommunens tjänstemän för vad man uppfattar som hot om att inte få delta i den fortsatta samrådsprocessen.
En kritik som dyker upp från fastighetsägarna i området är bristen på information och samråd.
– Kommunens kommunikation med byn har varit jättedålig, säger arkitekten Anders Gunnedal, som varit sommarboende i Räfsnäs sedan 1960-talet och själv jobbar med samråd vid byggprojekt.
Sven-Erik Öhlin:
– Det är alltid svårt med kommunikation, men jag kan inte riktigt hålla med om det. Sedan förra året har vi jobbat hårt med att träffa de olika parterna och kommunicera vår vision.
– En dag måste man gå vidare och knyta ihop säcken och göra det bästa av situationen.
Nu är positionerna låsta och Jan-Eric Wilén säger att samfällighetsföreningen kommer att överklaga alla ansökningar om bygglov och driva kampen mot hamnen så långt som möjligt.
Han betonar att föreningen inte har något mot den nya vändplanen i persontrafiken och de lättare transporterna till näringsidkarna på öarna utanför.
– Det är de tunga lastbilarna vi inte vill ha körandes genom byn, säger Jan-Eric Wilén.
Sven-Erik Öhlin säger att grovsopshanteringen som har upplevts som störande var pausad under 2020 och är även pausad under 2021.
– 2022 kommer all renhållningens verksamhet – hushållssopor, grovsopor och slam – att vara flyttad till Kapellskär.
Projektet att bygga den nya hamnen är beräknat att vara klart 2023. Hamnprojektet har en total budget (inklusive den nya vågbrytaren, som redan är klar) på cirka 8,5 miljoner.