I förra veckan anlöpte det första fartyget till den nya roro-hamnen i Norvik och därmed är den sista stora milstolpen i det fyra år långa hamnprojektet nådd. Nu flyttar Stena Line sin Lettlandstrafik hit och utökar också kapaciteten på linjen.
I gryningen förra måndagen blev Stena Flavia det första fartyget att lägga till vid kajen i Stockholm Norvik hamns splitternya roro-terminal. En sömndrucken litauisk chaufför i mjukisdress var först av båten och blev till sin förvåning gratulerad med diplom och värdecheck på 100 euro för att fira det historiska ögonblicket.
– Han visste knappt var han var, skrattar Sam Victorin, projektkommunikatör på Stockholms Hamnar.
Några timmar senare sker den officiella invigningen med bandklippning, tal och presenter. Endast en liten skara åskådare är inbjudna på grund av pandemirestriktionerna, och den traditionella överlämningen av gåvor mellan rederi och hamnbolag görs denna gång på coronaanpassat vis, medelst en lång båtshake.
– Trots att det är corona tyckte vi att det var viktigt att göra det här, att manifestera och fira att vi faktiskt har öppnat nu, säger Thomas Andersson, vd för Stockholms Hamn AB.
Kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn, Harry Bouveng (M), är på plats.
– Det känns väldigt roligt och positivt! Det är bra att få bort lite buller och avgaser inne i Nynäshamn och få ut lastbilstrafiken från stadskärnan. Sedan försvinner ju inte trafiken helt och hållet. De här bilarna kommer gå på väg 225 som inte är särskilt trafikvänlig, så det är ett kvarstående problem. Nu är det upp till staten och Trafikverket att leverera Tvärförbindelse Södertörn så snart som möjligt. Förhoppningsvis ska den vara på plats till 2031.
Driftsättningen av roro (roll-on, roll-off)-terminalen är den sista milstolpen i hamnprojektet som pågått sedan 2016, och som till största delen genomförts både på tid och budget. Containerdelen i hamnen invigdes redan i våras, mitt under brinnande pandemi.
– Vi var förstås väldigt oroliga över det. Vår farhåga var att det skulle bli en öppning utan trafik. Men det har rullat på, säger Fredrik Lindstål (C), styrelseordförande i Stockholms Hamn AB. Han fortsätter:
– Men det är en sak att öppna en hamn, sedan ska den opereras också. Att vi nu håller schemat och har en sådan stark partner i Stena är jätteviktigt. Framförallt tror jag att den kontinuerliga trafiken är väldigt viktig för hamnen i det här skedet, så att vi kan hålla utbyggnadstakten men även pröva den befintliga strukturen.
En farhåga redan innan pandemin slog till var att den större typ av fartyg, som Norvik är anpassat för, inte skulle välja Norvik utan hålla sig till de större hamnarna på västkusten. Fredrik Lindstål bekräftar den oron:
– Absolut. Hamnvärlden är en hårt konkurrensutsatt marknad och väljer du Norvik säger du nej till Göteborg, Halmstad, Helsingborg och så vidare. Men vi tror att vårt erbjudande ändå är så pass starkt, eftersom stockholmsregionen är den mest attraktiva regionen för rederiernas kunder.
Dock har coronan satt vissa käppar i hjulet för det, tror han.
– Det är väl en global trend, att många av de rederier som vi hade hoppats skulle ändra om sina rutter och kanske velat pröva Norvik är lite mer avvaktande och håller sig till det de kan. Det gör Stenas ledarskap i sammanhanget extra viktigt, för det visar ju vägen för andra rederier.
Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 36 fartyg och 18 linjer i norra Europa. Att man nu väljer att flytta linjen Ventspils-Nynäshamn hit till Norvik möjliggör för expansion.
– Vi är väldigt lyckliga idag! För att kunna expandera överhuvudtaget behövde vi byta hamn, säger Anders Peterson, ansvarig för det 30-tal hamnar och terminaler som ingår i Stenas nätverk.
Två nya fartyg är nämligen på gång till rederiet; ett redan i januari och ett nästa sommar. Det är befintliga fartyg som just nu byggs om och förlängs med 30 procent. Att vara kvar i Nynäshamns hamn hade inte varit smärtfritt, tror Anders Peterson.
– Framförallt när det gäller lastvolymer; att få in 30 procent mer last där borta hade varit svårt. Dessutom har vi fått ett nytt fint warehouse här där vi kan göra omlastningar.
Hur har pandemin påverkat er bransch i stort?
– Vi jobbar dels med frakt och dels med passagerare. Passagerardelen har ju av förklarliga skäl inte varit så stor, men när det gäller frakten så kör det på. Det verkar som att vi som medborgare fortsätter att konsumera och mycket av det som fraktas kommer med färjor och fartyg.
Efter några timmar vid kaj börjar lastbilarna rulla ombord på Stena Flavia och besättningen förbereda för avfärd mot Ventspils. Dessförinnan får vi en liten rundvandring ombord. På bryggan finns idag finns två lotsar, som berättar att inseglingen imorse gick bra och att rutten är enklare och bredare än till det tidigare läget inne i Nynäshamn.
Går allt vägen så kommer dock kapten Sergejs Pilnikovs inom kort att själv kunna ratta fartyget in till det nya kajläget efter att ha fått sin certifiering.
– Jag känner mig förberedd, säger han.
Fakta/Norviks hamn
• Total area: 12 hektar
• Kajlängd: 525 meter
• Kapacitet per år: 200 000 enheter
• 142 parkeringsplatser för trailrar
• ITS (Intelligent Transport System)
• 4 000 m2 omlastningslager
• 7 000 m2 uppställningsyta för import- och exportenheter
Terminaltjänster:
• Stuveritjänster
• Lagring
• Import-export trailerparkering
• Containerhantering
• Omlastning av tunga lyft
• Mottagning av svart- och gråvatten
• Färskvatten
• El-anslutning
• Livsmedelsverkets gränskontroll
• LNG