Med mer precisa sjökort ska båtägarna våga utforska skärgården mer.
Det tror Jesper Sannel, kartograf, som tillsammans med sina kollegor just nu håller på att sjömäta i Stockholm skärgård.
– Kanske kan de välja en väg de inte trott varit möjlig förut, säger han.
Solen skiner genom stackmolnen när vi lämnar kajen i Sollenkroka den här morgonen.
– Det är inte helt optimalt väder idag, säger Jesper Sannel.
Det blåser för mycket. För att resultatet av sjömätningen ska bli så bra som möjligt bör det vara strålande sol och inte mer än svag vind.
Vi sätter kurs mot en vik strax norr om Gällnö och hoppas att det inte blåser fullt lika mycket där.
Jesper tar fram en kartbild över viken där vi befinner oss. Bilden har han indelad i ett rutmönster för att lättare kunna peka ut exakt position under tiden han arbetar. Sjökortet är ritad utifrån flygbilder som företaget hyr från Lantmäteriet.
– Bilderna är väldigt innehållsrika. Därför har vi mycket information med oss redan innan vi börjar vårt arbete med sjömätningen, säger han.
Fyller i siffror på rutmönstret
Sedan sätter arbetet igång. Sakta tar vi oss fram över vattnet, ett ekolod ger Jesper indikationer om hur djupt det är där vi befinner oss. Vartefter fyller han i siffror på kortet med rutmönstret. Det ser nästan lite ut som när man spelar sänka skepp, men spelar spel det gör han inte, försäkrar Jesper.
– Vi vill få ett så precist resultat som möjligt. Sjökorten som är ritade av Sjöfartsverket är mer övergripande och går inte ända in på grunden närmast öarna. Därför gör vi det här.
Företaget Jesper jobbar för heter Hydrographica. På deras sjökort ritas kurvor som indikerar två och tre meters djup till skillnad från Sjöfartsverkets kort där djup för tre och sex meter redovisas.
– Det kan vara allt mellan noll och sex meters djup, säger Jesper Sannel.
Han är övertygad om att deras sjökort hjälper många fritidsbåtsägare att våga välja andra vägar och att lägga till vid ställen som de normalt inte skulle ha gjort annars.
Skärgården dubbelt så stor
– Det var någon som sa till mig att skärgården har blivit dubbelt så stor nu tack vare våra sjökort. Och det kanske stämmer eftersom våra sjökort innehåller mer ”vitt” vatten än de tidigare sjökorten, säger Jesper Sannel.
Med vitt vatten menar han de områden på sjökorten där djupet är tillräckligt säkerställt för att båtar ska kunna ta sig fram obehindrat.
Trots att deras sjökort är mer precisa är de inte felfria.
– Även om vi gör vårt yttersta för att göra sjökorten så korrekta som möjligt så blir det fel ibland. Därför uppmanar vi de som använder våra sjökort att rapportera in fel så att vi kan justera dem.
Men det är inte bara Hydrographica som sysslar med sjömätning. Just nu håller också Sjöfartsverket på med ett stort sjömätningsprojekt, något som Skärgården berättat om tidigare.
– Ambitionen är inte att våra sjökort ska konkurrera med varandra. Vi jobbar mot olika målgrupper och med olika skalor. Sjöfartsverkets mätningar är främst riktade till fartygen som går på de stora farlederna. Vi riktar oss främst till fritidsbåtsägare. På så sätt kompletterar vi varandra, säger Jesper Sannel.
Skulle det finnas en vits i att slå samman era mätningar för att få ett sjökort istället för två?
– Absolut, det är intressant att leka med tanken. Men jag trordet blir svårt eftersom vi är en privat aktör med helt annorlunda krav än vad Sjöfartsverket har på sina mätningar och vi har olika ekonomiska förutsättningar.
Vi stannar till i viken. Under oss syns en stor sten under vattenytan. Ekolodet säger att det är ungefär en och en halv meter djupt. Men för att få en exakt siffra tar Jesper fram en slags jättestor tumstock i metall som han för ner i vattnet – just för att få en så exakt siffra som möjligt.
– Vi försöker jobba med så exakta djup- och positionsangivelser som möjligt. I de gamla sjökorten är positionssäkerheten plus minus femtio meter som sämst. Det fungerar inte idag. Ute i ytterskärgården är det direktavgörande att positionen är säkerställd med bättre noggrannhet. Våra sjökort har en positionsnoggrannhet på fem meter som sämst, säger han.
Efter att sjömätningen är klar kvarstår mycket arbete innan sjökorten är färdiga. Inklusive mätningen tar det ungefär två till tre månader att färdigställa ett sjökort. De nya sjökorten som just nu är under produktion ska sedan publiceras i en kartbok med genvägar i Stockholms skärgård som släpps på Allt för sjönmässan nästa år.
Lade sin universitetstjänst på hyllan
Men innan de får sprida sjökorten måste de bland annat genomgå en granskning hos Sjöfartsverket, som tittar på materialet med Försvarsmakten. Syftet med kontrollen är att sjökorten inte ska röja några försvarshemligheter.
Det är inte första gången som Hydrographica sjömäter i Stockholms skärgård. Företaget har ritat sjökort över skärgården sedan 2000. Företaget startades av Jespers tidigare lärare och kollega i kartografi, Lars Granath, och inte långt senare valde Jesper själv att säga upp sig från sin tjänst på Stockholms universitet. Idag består företaget av fem personer som alla är ute och sjömäter.
– Det känns som att vi så smått börjar bli färdiga med Stockholms skärgård nu, men helt färdiga blir vi nog aldrig. Det är inte görligt att sjömäta hela Stockholms skärgård med vår arbetsmetod, säger Jesper Sannel.