Miljökraven på operatören som nyligen vann trafiken i mellanskärgården är tuffa. Om bara fyra år ska all trafik till 90 procent drivas med biodiesel. Men kraven har en baksida, bränslet hotar att öka skövlingarna av regnskogar.
I landstingets nya trafikavtal för mellanskärgården ökar man takten i omställningen till klimatneutral drift. Avtalet med Blidösundsbolaget innebär att trafiken fram till 2022 till 90 procent ska drivas med biodiesel.
– Det här är viktiga steg i rätt riktning för en hållbar och fossilfri kollektivtrafik på vatten, skriver Tomas Eriksson (MP) landstingsråd för miljö- och kollektivtrafik i ett pressmeddelande.
Idag uppges andelen förnyelsebara bränslen i trafiken vara 20 procent. Men klimatneutraliteten har en mörk baksida. En ökad användning av biodiesel innebär en ökad efterfrågan på palmolja.
– Tyvärr får man säga, personligen tror jag inte att palmolja är en lämplig råvara för biodrivmedel, men det är den råvara som det finns mycket av och som är billig. Det är väldigt mycket priserna som styr, säger Noak Westerberg på Energimyndigheten.
I Sverige får endast certifierad palmolja användas i biobränslen, men det innebär inte att oljan är problemfri.
– Den certifierade palmoljan är odlad på mark som redan har varit palmoljeplantage de senaste 10 åren. Odlingen utgör därför inte orsak till att man skövlat regnskogen, däremot så gör den att efterfrågan på andra produkter som livsmedel och kosmetika kommer att behöva täckas av nya odlingar. Den typen av risker är påtagliga med palmolja.
Biodiesel kan tillverkas av många olika typer av råvaror. I Sverige används bland annat raps och tallolja som råvara. Den diesel som landstinget satsar på, så kallad HVO, importeras i stor utsträckning till Sverige. Av de 1,5 miljoner kubikmeter som importerades 2017 kom knappt hälften från palmoljeprodukter. Att undvika att använda palmoljeprodukter kan, enligt Noak Westerberg, i dagsläget bli svårt. Tomas Eriksson ser också problemen med palmoljeprodukter.
– Palmolja är skadligt och vi välkomnar en skärpning av EU:s lagstiftning, men vi har ändå valt att öka graden av biodrivmedel som uppfyller EU:s hållbarhetsdirektiv. Det innebär dock att biobränslet kan innehålla certifierad palmolja och som därmed inte innebär en ökad regnskogsskövling, säger Tomas Eriksson.