På torsdag (25/1) väntas Värmdö kommun fatta beslut om att gå vidare med planerna att bilda ett naturreservat i Horsstensområdet.
Beslutet kan därmed innebära slutet för den omdebatterade Horsstensleden.
På kommunstyrelsens planutskott sammanträde väntas politikerna ge klartecken till att gå vidare i arbetet med att bilda ett naturreservat av området Grönskär-Horssten-Mälkobbarna.
– Vi ser väldigt allvarligt på Trafikverkets förslag att göra en sjöfartsled i det här området. Skärgårdsmiljön är världsunik och den vill vi bevara, säger Fredrik Sneibjerg (L), ordförande i kommunstyrelsens planutskott.
Blir reservatsplanerna verklighet innebär det att planerna för den omdebatterade Horsstensleden kan stoppas för gott. Beslutet blir därför unikt, enligt Björn Carlberg, ställföreträdande naturvårdschef på länsstyrelsen i Stockholm.
– Jag har aldrig hört talas om ett sådant här fall där en kommun vill stoppa ett infrastrukturprojekt genom att bilda ett naturreservat av ett område.
Fredrik Sneibjerg säger dock att kommunens beslut egentligen inte har så mycket att göra med det förslag på en Horsstensled som Trafikverket lämnat till regeringen.
– Det här är ett ärende som kommunen har drivit under lång tid och som det finns en bred enighet kring. Att vi tar upp ärendet just nu ser jag som en lycklig slump.
Att kommunen idag trycker på startknappen betyder att ett naturreservat kan vara på plats redan inom två år.
– Men jag hoppas det kan gå snabbare än så, säger Fredrik Sneijbjerg.
Tjänstemännen får nu i uppdrag att ta fram handlingar och föreskrifter för naturreservatet. Därefter läggs de ut på samråd. När det är avslutat och sammanställt kan kommunfullmäktige fatta det formella beslutet om att bilda reservatet.
– Jag vet att det finns de som hellre ser att Horsstensleden byggs för att avlasta Furusundsleden. Jag menar att två fel aldrig kan bli rätt. De problemen som finns där kan inte lösas genom att förstöra vår natur här. Vi vill istället ha ett fortsatt fokus på en minimering av godshantering i Stockholms innerhamnar, säger Sneibjerg och fortsätter:
– Kommunen har inlett en dialog med berörda mark- och fiskevattenägare och så länge vi är överens ser jag inte att det finns några problem att göra verklighet av våra planer.
Björn Carlberg säger att lagstiftningen kring naturreservat är snårig men att kommunen i sak har rätt att bilda ett reservat.
– En kommun är skyldig att tillämpa samråd för att inhämta synpunkter. Väljer kommunen att gå vidare efter det blir det en fråga om att överklaga. Det kan däremot inte vem som helst göra utan generellt är det bara sakägare och ett antal myndigheter som har talerätt i en sådan situation. Det är inte tydligt i lagstiftningen om Trafikverket är en sådan myndighet som har talerätt i det läget, säger han.
Fakta/Horsstensleden
- Trafikverket har i den nationella planen för transportsystemet 2018-2029 föreslagit till regeringen att en sjöfartsled i Horsstensområdet kan byggas.
- Leden skulle kunna bli verklighet om regeringen ger ett ökat anslag på tio procent mot den beslutade budgetramen.
- Området kring Horssten är klassat med mycket höga naturvärden och har utretts av Värmdö kommun som naturreservat sedan 2015.
Fakta: Trafikverket, Värmdö kommun.