Minst 350 okända grund har upptäckts i Stockholms norra ytterskärgård av sjökortsleverantören Hydrographica. Men företaget tillåts inte publicera sina sjökort över området.
– Det är helt okända grund på vatten som ska vara djupare än sex meter som vi hittat med vår flygbildsteknik och som vi också mätt upp på plats, säger Lasse Granath, grundare av Hydrographica, kartograf och landets ledande expert på sjökortsproduktion vid sidan av Sjöfartsverket.
– Vi har fokuserat på de som är grundare än fyra meter, och många av dem är betydligt grundare och farligare än så.
Men under de senaste två åren har Sjöfartsverket förhindrat Hydrographica från att publicera nya sjökort över Stockholms skärgård genom långa handläggningstider.
Enligt Lasse Granath tar det normalt tre–fyra veckor att få tillstånd. De senaste två åren har fördröjningen varit mer än ett halvår.
Det betyder att de grund som företaget upptäckt inte finns tillgängliga för vare sig myndigheter eller allmänheten.
– Det är bedrövligt om det finns så många upptäckta grund som vi inte får information om, säger Per Jonsson, professor emeritus i marina sediment och befälhavare på forskningsfartyget Sunbeam, som utför bottenprovtagningar i Stockholms skärgård.
Göran P Sjödin, befälhavare i Blidösundsbolaget, kör sedan 40 år tillbaka fartygen Blidösund och Sjöbris på "obanade stigar" i ytterskärgården och har själv upptäckt många okända grund när han rekognoscerat färdvägar.
– Vi befälhavare är skyldiga att nyttja alla tillgängliga hjälpmedel för främjandet av säkerheten till sjöss. Analogt med det är Sjöfartsverket skyldiga att tillhandahålla oss all tillgänglig information, säger han.
Även inom Marinen finns kritik mot att kännedomen om grunden stoppas.
– Om det finns okända grund är det information som vi självklart vill ta del av, säger en källa inom myndigheten.
Hydrographica planerade att publicera en del av Stockholms ytterskärgård ”Arholma till Rödlöga” som ett heltäckande specialbåtsportkort i A3-format våren 2021, och delen ”Rödlöga till Björkskär” våren 2022.
Företaget är beroende av publiceringstillstånd för att få sprida varje nytt sjökort. Tillståndet lämnas av Sjöfartsverket, som nu förlängt handläggningstiderna så mycket att Hydrographicas utgivning i praktiken stoppats.
Sjöfartsverket har tidigare hänvisat till att Hydrographica använder en metod för sjömätning som inte är samma som den internationella standard (FSIS-44), som Sjöfartsverket anslutit sig till. Verket sa då också att vissa av Hydrographicas sjökort kan bryta mot Försvarsmaktens sekretess.
I dag meddelar Sjöfartsverket att man inte vill kommentera enskilda ärenden och besvarar inte Skärgårdens frågor (se separat artikel).
"Vita vattnen" (sådant vatten som i Sjöfartsverkets kort ska vara djupare än sex meter) ska normalt vara tryggt att navigera på.
Lasse Granath:
– Det finns många båtar med djupgående på tre meter eller mer inom yrkestrafik och marinen, men även segelskutor och stora fritidsbåtar vill kunna lita på att det inte finns okända grund på vitt vatten.
– De riskerar nu att gå på grund, eftersom det saknas information om förrädiska grund i det ordinarie sjökortet.
Sjöfartsverket vill inte kommentera
Sjöfartsverket vill inte kommentera de hundratals okända grund som Hydrographica redovisar i sina nya sjökort. Verket vill inte heller svara på varför godkännandet av just dessa sjökort tar så lång tid.
I stället skickar Sjöfartsverkets presstjänst ett mejl där verket meddelar att man inte vill kommentera enskilda ärenden. Sedan följer en allmän beskrivning av hur ärenden handläggs. Presstjänsten skriver bland annat:
– Den sökande skickar in en ansökan om spridning till Sjöfartsverket för granskning, i vissa komplexa fall och/eller större områden så söker Sjöfartsverket även samråd med Försvarsmakten och andra myndigheter.
– Om ansökan innehåller sådant som inte får spridas av sekretesskäl kan man bli nekad till att sprida informationen, eller att informationen får spridas med vissa villkor alternativt så kan vi skicka ut en ”Anmodan om redigering”, enkelt beskrivet så är det en lista på det som man måste ta bort från sina produkter för att få sprida dem efter det är borttaget så får man tillstånd för spridning.
Frågorna som Skärgården ville ha svar på är:
• Enligt Lasse Granath har Hydrographica upptäckt minst 350 okända grund i Stockholms norra ytterskärgård i specialbåtkortet ”Arholma till Rödlöga” och delen ”Rödlöga till Björkskär”. När kan Sjöfartsverket ge publiceringstillstånd för dessa?
• Sjökorten Arholma till Rödlöga skulle publicerats våren 2021. Varför dröjer det så länge för Sjöfartsverket att kontrollera Hydrographicas sjökort?
• Flera intervjuade säger att de okända grunden är ett hot mot sjösäkerheten. Vilket ansvar har Sjöfartsverket för det?
Läs även: