Samtidigt som matbutiker och andra företag satsar på att förbättra leveranserna till skärgården har Ikea tagit ett steg tillbaka i sin service. Nu får företaget kritik av sina kunder.
Ikea slutade med hemleveranser till waxholmsbryggorna i Stockholms skärgård den 1 juli 2021. Det har väckt irritation bland både fast- och fritidsboende.
– Andra möbelföretag verkar inte ha samma problem. Vill du beställa en säng på Mio så går det fint, säger en av de besvikna kunderna, Inger Erikson på Orrön i Nämdöarkipelagen.
Tidigare levererade Ikea varor till rederiet Ressels centrala terminal i Albyberg i Österhaninge eller till godsterminalen i Stavsnäs. Därifrån transporterades godset vidare ut till öarna.
Sedan förra sommaren körs varorna till en terminal i Västberga (av Ikea kallad ”pick-up point”). Därifrån får kunden själv ordna vidare transport till Ressels terminaler eller till egen båt.
– För oss är det viktigt att erbjuda ett alternativ när vi inte kan tillgodose hemleveranser med bra kvalitet, och då är vår erfarenhet att en pick–up point är ett bra leveransalternativ, skriver Sandra Jakob, presskontakt på Ikea i ett mail.
Inger Erikson:
– För Ikea blir det här nya systemet naturligtvis smidigare, för oss som handlar blir det mycket krångligare: för att få sina varor till Ressel i Albyberg måste man boka och betala ytterligare en transport från ett eget valt transportbolag mellan Västberga och Albyberg för att sedan boka transport ut till skärgården.
Alternativet vore att ordna transport på egen hand direkt från Ikea till Ressels godsterminal, men den lösningen erbjuder inte Ikea. Om varorna är beställda till skärgården är det Ikeas egen fraktservice som kör från varuhuset – till Västberga.
– Det är svårt att begripa varför Ikea kan leverera till Västberga och inte direkt till Ressel, säger Inger Erikson.
– Med det här systemet väljer Ikea bort kunderna i skärgården.
Sandra Jakob svarar:
– Vi tar självklart till oss kundernas åsikter och ser löpande över våra olika leveransalternativ runtom i Sverige.