Alla händelser som inte hör till de normala betecknar Färjerederiet som ”avvikelser” och de rapporteras löpande av personalen. Varför avvikelserna, som omfattar allt från bagateller till mer allvarliga händelser, har ökat är oklart.
- Jag tror att det beror på att fler väljer att rapportera avvikelser. Det är vad jag gissar men det går aldrig att reda ut, säger Staffan Eriksson, operativ chef på Färjerederiet.
Andra möjliga orsaker till ökningen kan vara att färjorna blivit äldre och färjelederna fler.
Den ojämförligt vanligaste typen av problem är av teknisk karaktär. Andra avvikelser är bland annat brand, personskador, grundkänningar och skador på skrov men enligt Eriksson är de flesta avvikelser inte av allvarlig karaktär.
Några närmare uppgifter om avvikelserna på de 42 färjelinjerna vill inte rederiet lämna ut men enligt forskning som rederiet hänvisar till går det en allvarlig olycka på 300 incidenter.
Allvarligare tillbud och olyckor rapporteras till Transportstyrelsen. Här är några exempel Sats pa spilleren, bankeren eller uavgjort for a vinne!Bli med pa noe som er mer komfortabelt – sett deg ned i stolen ved Mr Greens eksklusive gratis blackjack bord. från Stockholms skärgård;
I oktober 2003 låg en vägfärja på kollisionskurs med fartyget Seawind. Först efter att fartyget gett uppmärksamhetssignal och kallat färjan på VHF backade färjan upp. Hur nära de var att kollidera är okänt.
År 2012 somnade befälhavaren på en färja och körde in i färjeläget med sex knops fart. Samma år stannade alla maskiner på en färja vilket berodde på att man missat att återställa snabbavstängningsventilerna. Samma år svarade inte maskinen på en färja som var nära att köra in i kajen, en färjeklaff och en pråm. Befälhavaren girade men färjans klaff rev upp ett hål i en arbetsbod på pråmen.