
På ett seminarium i riksdagshuset diskuterades den hårt kritiserade sjöfyllerilagen men någon debatt blev det aldrig då lagens förespråkare uteblev.
– De hade inte tid sa de, säger riksdagsledamoten Kjell Jansson (M).
Har sjösäkerheten förbättrats med den ändrade sjöfyllerilagen och är slutsatserna i den nyligen avslutade översynen av lagen trovärdiga? Det var några av huvudfrågorna på ett seminarium som hölls i riksdagshuset i förra veckan.
– Vi tycker att det är viktigt att opinionsbilda mot en lag som inte fungerar eller uppnår sitt syfte, säger Kjell Jansson som tillsammans med riksdagsledamöterna Sofia Westergren (M) och Helena Lindahl (C) stod som värdar för seminariet.
Aktionsgruppen Båtfolket, som länge arbetat för en seriös översyn av 0,2-lagen, fanns på plats för att redogöra för fakta och statistik som talar emot lagen. Till seminariet var också flera av lagens förespråkare inbjudna att tala men ingen av dem dök upp.
– De hade inte tid sa de och avböjde helt enkelt, säger Kjell Jansson.
Hur tolkar du det?
– Som att man inte vill stå upp offentligt för lagen för jag tror att många som stod bakom den från början nu inser att lagen blev fel, fortsätter Kjell Jansson.
Inledningsvis konstaterade seminariets moderator Robert Aschberg, att lagstiftningen är inkonsekvent.
– Jag får sitta full i baksätet på en bil och ge min fru goda råd om hur hon ska köra men gör jag samma sak i en båt begår jag ett brott, säger han.
Professor Mats Edenius, Båtfolket, tog avstamp i ett av justitieminister Morgan Johanssons (S) uttalanden där han hävdar att antalet dödsolyckor minskat med 30 procent tack vare lagen.
– Man kan inte säga att det beror på lagen. Det är helt irrelevant, säger Mats Edenius, som förklarar att trenden med allt färre olyckor inom båtlivet har pågått sedan 50 år och därför inte kan tillskrivas 0,2-lagen.
Mats Edenius är också kritisk till utredningen av sjöfyllerilagen som föreslår att lagen ska behållas utan förändringar.
– Utredningen är mycket svag. Det fanns möjlighet till justeringar men utredaren har aldrig gjort några överväganden, säger han.
Bland talarna fanns också Anti Avsan, tidigare domare som dömt i sjöfyllerimål, Göran Gabrielsson, debattör och estradör, samt Nanette Hasselström från Båtfolket.
Alla kunde de vittna om lagens negativa konsekvenser men utan försvarare av lagen uteblev debatten.