Tillsammans med en av Öppen skärgårds medlemmar tar ett kaffeföretag över verksamheten i Glashuset på Strandvägen. Det innebär ett ekonomiskt tillskott för organisationen – men konkurshotet mot Öppen skärgård kvarstår.
– Vi är inte framme än men har nu en god grund att stå på, säger styrelseordförande Mats Hulth.
Den ekonomiska krisen för Öppen skärgård, som bland annat driver ”skärgårdens egen resebyrå” på Strandvägen i Stockholm, har sedan i somras varit akut. För att om möjligt undvika konkurs har styrelsen fört ackordsförhandlingar med de leverantörer man är skyldig pengar, samt letat efter någon som är beredd att gå in med pengar i verksamheten. Strax före jul träffade man en överenskommelse med VTR tours & adventure, som delägs av kaffeföretaget Monteriva.
– Egentligen är det ett sammanträffande, säger Monterivas styrelseordförande Tommy Winberg när Skärgården undrar hur det kommer sig att ett kaffeföretag nu ska sälja skärgårdsresor.
– Men det ska bli otroligt spännande att få utveckla det här, både turistinformationen och kafé- och restaurangverksamheten, fortsätter han.
Avtalet innebär att VTR åtar sig att sköta bokning och försäljning av resor och aktiviteter åt Öppen skärgårds medlemsföretag, alltså den verksamhet som huvudsakligen går under namnet Visit skärgården och bedrivs både i lokalerna på Strandvägen samt över webben. Dessutom tar man över ansvaret för pontonbryggan utanför Glashuset.
I gengäld får VTR/Monteriva tillgång till en mycket attraktiv lokal där man kan driva kafé- och restaurangverksamhet.
– Vi ska utveckla serveringsdelen och ha mer mat och ha ett ställe som passar alla. Och vi kommer definitivt att förbättra öppettiderna. Vår målsättning är att under sommarperioden ha öppet från åtta på morgonen fram till sent på kvällen.
Bakom VTR står förutom Monteriva även en av Öppen skärgårds medlemmar: Edward Cisowski, som sedan tidigare driver vikingabåten Ragnarök, som kör turer på farvattnen i och kring Stockholm.
Öppen skärgårds styrelseordförande Mats Hulth är nöjd med uppgörelsen, men hur mycket VTR/Monteriva betalar för att få tillgång till Glashuset vill han inte avslöja.
– De går in med en hygglig slant för att det här ska fungera.
Vilket dock inte innebär att konkurshotet är avvärjt. Fortfarande har Öppen skärgård stora skulder.
– Vi är inte framme än men har nu en god grund att stå på. Allt det här förutsätter att vi gör en ackordsuppgörelse med våra fordringsägare. Det arbetet pågår men är inte färdigt än, säger Mats Hulth.
På frågan om ett kaffeföretag är lämpat att sälja skärgårdsresor, svarar han:
– De är ju flera, det är ju också en av våra medlemmar som kan turistfrågorna på ett bra sätt. Och vi bedömer att de på ett ytterst tillfredsställande sätt kommer att uppfylla det avtal vi har med dem. Medlemmarna ska ha samma service som man haft tidigare.
För att övergången ska ske smidigt kommer Öppen skärgård till en början att hjälpa VTR med att komma in i verksamheten i Glashuset. Och för att möta den framtid som nu börjar anas kommer man att tillsätta en arbetsgrupp som ska ta fram förslag på hur Öppen skärgårds verksamhet kan utvecklas.
Den 17 februari håller Öppen skärgård årsstämma och till dess hoppas Mats Hulth att man ska vara klar med alla ackordsförhandlingar och andra uppgörelser.
– Då är tanken att allt ska vara klart och att vi då ska kunna göra en nystart.