
Vattenfall har beräknat ersättningen till sina kunder efter Alfrida felaktigt genom att inkludera avbrottsperioden i den beräknade årsförbrukningen, men vill inte ändra sitt beslut. Det menar Väddöbon Kim Rehnfeldt som nu kommer ta ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
– För mig och andra känns det självklart att inte avbrottet skall minska den lagstadgade ersättningen. Jag ger inte upp kampen. Jag fortsätter tills jag får rätt.
I tolv dygn var Kim Rehnfeldts familj utan ström efter den stormiga natten mellan 1 och 2 januari för ett år sedan. 60 000 Vattenfallkunder kunde sedan se fram emot en ersättning för avbrottet. På Vattenfalls hemsida uppmanades kunderna att själva använda deras beräkningsmodell för att få reda på hur mycket ersättning de hade rätt till. Kim Rehnfeldt fyllde i excelarket med den beräknade årsförbrukningen som står på hans fakturor och fick fram ett belopp. Men ersättningen som betalades ut flera månader senare blev väsentligt lägre.
– Jag ifrågasatte varför i hela friden får jag mindre än ni enligt ert excelark ska betala ut? De kan inte ens tala om var de fick siffran ifrån. Systemet inkluderar januari månad där vi hade tolv dagar strömlöst. Det säger sig självt att det sänker årsförbrukningen, när det är den kallaste månaden.
Detta fick Kim Rehnfeldt att kontakta reklamationsavdelningen på Vattenfall i juli. Fem månader senare fick han svar och därefter följde en intensiv diskussion som nu strandat.
– Vattenfall hävdar som skäl att de inte kan basera ersättning på ”hypotetisk” förbrukning men det går bra med en ”beräknad”. Vad som är skillnaden på dessa två ord vägrar de svara på. De erkänner att de beräknat fel och i samma mening säger de att de anser att de gjort rätt. För mig är det några tusenlappar men det är en principsak. Totalt är det hur mycket pengar som helst givetvis.
Han vände sig då till Energimarknadsbyrån. De meddelar att det i ellagen inte finns någon definition av vad som avses med beräknad årlig nätkostnad och detta har, såvitt de känner till, inte prövats i domstol eller ARN. Dit kommer Kim Rehnfeldt nu vända sig.
– Någon måste kunna stå upp för konsumenterna mot det stora statliga monopolet. Vi måste allihop sätta ner foten och inte acceptera att bli lurade hela tiden. Vi kan inte kontrollera om de gör rätt. Vem har insyn i deras verksamhet? säger Kim Rehnfeldt.
Vattenfall: Avbrottstiden ska normalt inte räknas in
Ett fåtal kunder har haft synpunkter på att tiden som ersättningen beräknats för inte stämmer. Deras ersättning omprövas och utreds igen.
– Vid ärenden som anmäls till ARN följer vi alltid ARN:s rekommendationer, säger Anna Mansson, chef kundrelationer privat på Vattenfall Eldistribution.
Vattenfall har betalat ut avbrottsersättning på drygt 350 miljoner kronor till 60 000 kunder efter stormen Alfrida. Flera tusen kunder har även haft enskilda skadeståndsärenden.
– En del har fått extra kostnader ersatta, allt från hotellnätter till inköp av elverk och saker som legat i frysen. Det hanteras manuellt, säger Markus Fischer, pressansvarig på Vattenfall Eldistribution.
Har ni förändrat rutinerna på något sätt efter Alfrida?
– Vi ser över våra rutiner kontinuerligt och speciellt efter större störningar i elnätet. En så stor och långvarig störning som Alfrida innebär givetvis en ovanlig belastning på vår personal och det har gjort att handläggningen tog längre tid än normalt.
Alla kunder har fått avbrottsersättning enligt samma beräkningsmodell som normalt inte tar med avbrottsperioden. Siffrorna hämtar Vattenfall ur sin faktureringsdatabas.
– Normalt används det föregående årets förbrukning. I vissa fall kan det dock saknas värden och då använder systemet sig av de senast kända värdena. Uppgifter om säkring och beräknad årsförbrukning hittar våra kunder på sin faktura, säger Anna Mansson.
Avbrottstiden kan alla kunder se på Mina sidor på Vattenfalls hemsida, men för att få fram ersättningskalkylen måste du kontakta kundservice. Den som är missnöjd med sin hantering ska vända sig till Vattenfalls reklamationsavdelning. Kunden har också rätt att få sitt ärende omprövat – då gör en annan reklamationsspecialist en ny prövning av ärendet.
Vattenfall känner till Kim Rehnfeldts ärende och avvaktar beslut från ARN.
– Vi följer alltid ARN:s rekommendationer, säger Anna Mansson.
Fakta/Avbrottsersättning och beräknad nätkostnad
• Om ett oplanerat avbrott varar minst 12 timmar har du enligt ellagen rätt till avbrottsersättning på 12,5 procent av den beräknade årliga nätkostnaden, men minst 1000 kronor. Storleken ökar med 25 procentenheter, eller minst 1000 kronor, per påbörjad 24-timmarsperiod.
• Ett avbrott anses ha upphört om elen fungerat oavbrutet i minst två timmar.
• Beräknad årlig nätkostnad avser den totala nätavgiften (rörlig + fast) samt moms och avgifter som debiteras konsumenten. Beräkningen ska göras med ledning av tidigare kända mätvärden, alternativt som om konsumenten följt sin kundkategoris normala förbrukningsmönster samt vad som i övrigt är känt vid avbrottet.
Källa: Konsumenternas Energimarknadsbyrå