Som förväntat kommer sjötrafiken att bedrivas i sex olika områden nästa år, däremot är den inte garanterat uppdelat på sex olika bolag. I avtalet finns en liten möjlighet att hela kakan delas upp på två aktörer.
Upphandlingen av sjötrafiken för 2016 är nu igång och det står klart att det blir sex trafikområden som kommer att upphandlas innan nästa avtalsperiod inleds 2016. Områdena är: norra skärgården, norra mellanskärgården, innerskärgården, södra mellanskärgården, sydöstra skärgården och södra skärgården. En operatör kan maximalt tilldelas två områden. Det finns dock ett undantag: om ett område inte får någon anbudsgivare så kan det området tillfalla en operatör som redan har två områden, däremot kan ingen ha fler än tre. Det innebär i teorin alltså att trafiken kan delas upp på två olika aktörer med tre områden var.
– Förvaltningen bedömer risken som liten, det är ytterst osannolikt att det blir två utövare, säger Lukas Forslund (C), ordförande i landstingets beredning för sjötrafik.
Tanken bakom uppdelningen är att mindre rederier ska kunna konkurrera genom att gå samman och lägga ett gemensamt bud.
– Det finns stora operatörer som tycker att allt ska vara ett område och små operatörerna som vill upphandla enstaka linjer. Det här är en kompromiss, man måste få så mycket sjötrafik som möjligt för pengarna och samtidigt inte sätta sig i en situation där små, lokala företag inte kan vara med, säger Lukas Forslund.
Landstinget kommer fortsatt att ha det övergripande ansvaret för trafiken och för första avtalsåret gäller 2013-årstidtabell. Landstinget erbjuder operatörerna ett antal fartyg, vissa kajplatser, el- och bunkringsservice. Man kommer även att stå för start-, administrations- och underhållskostnader, samt ersättning för själva trafikutövandet.
De bolag som utför trafiken kommer att på olika sätt vara en del av arbetet med sjötrafiken. Till exempel finns krav på att de varje år ska vara med och ge förslag hur trafiken kan förbättras. Ett huvudsyfte med upphandlingen är att bibehålla den höga kundnöjdheten hos passagerarna. Om den sammanfattande kundnöjdheten understiger 90 procent så utgår ett vite på 125 000 kronor per procentenhet. Operatören ska också utföra det löpande underhållet samt rekrytera och utbilda ny personal. Grundregeln är att en ny operatör övertar den befintliga personalen.
Avtalet gäller i 12 år, men kan avslutas efter 8 år. Sista anbudsdag är 18 maj 2015. Tilldelningsbeslutet sker 8 december och trafikstarten sker 5 april 2016.