
Den har stötts och blötts i nära tio års tid. Nu har den nya detaljplanen för Stavsnäs vinterhamn antagits av kommunfullmäktige i Värmdö. Men det kvarstår en hel del farhågor.
– Det finns delar vi är väldigt kritiska till, säger Carl Kangas (S), oppositionsråd.
Stavsnäs vinterhamn har som en av skärgårdens största replipunkter länge brottats med problem. Hamnen är underdimensionerad och olika trafikslag som gods-, passagerar- och fritidsfartyg blandas på samma yta vilket leder till en farlig och rörig trafiksituation.
I den nya detaljplanen ska hamnen bli väsentligt större och få en ordentlig godsterminal, men även kompletteras med bostäder, butiker, caféer och ett resecentrum. På förra veckans kommunfullmäktigemöte i Värmdö klubbades den igenom.
– Det känns bra att vi äntligen är i hamn, om man får slänga sig med sådana uttryck! Det har varit en lång process och det är kul att nu äntligen ha skapat den här möjligheten för framtidens behov, säger Sophie Dahllöf, projektledare för hamnens detaljplanering på Värmdö kommun.
Svårigheterna, menar hon, har legat i att det varit många komplexa tekniska frågor och många olika intressen att ta hänsyn till.
Efter att beslutet protokollförts och anslagits på Värmdö kommuns hemsida väntar en tre veckor lång överklagandeperiod. Därefter, såvida det inte överklagas, vinner det laga kraft.
– Vi kommer att börja direkt och planen är att få en första etapp klar till nästa sommar. Det kommer att bli en gästhamn med faciliteter för fritidsbåtarna, vilket saknas idag, som beräknas vara färdig till 1 juni nästa år. Har vi fått bort dem från yrkestrafiken så har vi kommit en bra bit på väg. Samtidigt vill vi börja med projekteringen för det viktigaste i hela projektet, vilket är att göra hamnen större. Vi ska förlänga kajen med 90 meter norrut och bygga en ny godsterminal, säger Michael Larkner, vd för Värmdö hamnar.
Hela projektet har enligt planen en genomförandetid på femton år.
– Men vi räknar med att kunna göra det på tio, säger han.
Alla har dock inte varit positiva till den nya detaljplanen. Flera har framfört kritik mot exploateringsgraden och en farhåga att den nya hamnen, med hotell, shopping och restauranger, ska bli en destination på bekostnad av skärgården.
– Vi tycker att det är positivt att vi möjliggör en säkrare godshantering. Men det finns delar i detaljplanen som vi är väldigt kritiska till. Mycket av Värmdö hamnars planer bygger på en bostadsexploatering där de ekonomiska kalkylerna är osäkra. De delar som är viktigast, en säkrare hantering av gods och trafikseparation, ligger tyvärr väldigt långt fram i projektet och vi är rädda att det kommer hinna haverera innan man kommit till den biten, säger Carl Kangas, kommunalråd i opposition från Socialdemokraterna som lämnade in en skriftlig protokollsanteckning till beslutet.
Han oroas även över att Trafikverket tydliggjort att man inte kan förvänta sig bättre framkomlighet på vägen fram till Stavsnäs.
– Bygger man mer bostäder har man då bara försvårat situationen, när vi egentligen behöver en hamn som fungerar bättre logistiskt.
Även Karin Almlöf, ordförande i Skärgårdsföretagarna, har tidigare uttryckt en farhåga kring att den nya hamnen kommer att missa målet när det kommer till skärgårdsföretagarnas behov.
– Vi har inte så mycket kommentarer just nu. Vi är ganska trötta på diskussionen och hoppas bara att Värmdö kommun tar till vara skärgårdens intressen och att Stavsnäs oerhörda vikt som godshamn får det utrymme den förtjänar, säger hon.
Illustration: Equator Arkitekter