Nynäshamns kommun har upptäckt att man felaktigt betalat för sophanteringen på Ankarudden och Landsort i många år. De felaktiga betalningarna kan uppgå till hundratusentals kronor.
Nynäshamns kommun håller just nu på att göra en översyn av olika kostnader. Bland annat har man sagt upp avtalet med SRV Återvinning om tömning av soptunnor och glasåtervinning för allmänheten på Ankarudden och Landsort, samt hanteringen av allmänna torrdasset i Norrhamn på Öja. Kostnader som uppgår till cirka 15 000 kronor i månaden.
– Anledningen är att Nynäshamns kommun varken har verksamhet på ön eller är fastighetsägare. Det är varje fastighetsägare som ska teckna abonnemang för sophantering hos SRV, skriver Jesper Skoglund, stadsmiljöchef i Nynäshamns kommun i ett mejl.
Jesper Skoglund skriver att sophanteringen kommer att fortsätta men med ändrad fakturamottagare och att kommunen för en dialog med SRV och markägaren på Landsort, Statens Fastighetsverk.
När Skärgården kontaktar Michael Werner, fastighetsförvaltare på SFV, känner han inte alls till att kommunen sagt upp avtalet. Michael Werner säger att det handlar om en kedja av inblandade och att man föreslagit ett möte med dem.
– Kommunen marknadsför Landsort och gissningsvis kommer många av sommarhalvårets besökare från kommunen. Vill kommunen medverka positivt till en sådan utveckling bör man även vara beredd att investera. SFV kan inte ensam bära alla kostnader för Landsort, sopor, infrastruktur etcetera. Vårt resultat blir negativt då.
Sophanteringen uppgår till 174 000 kronor per år. Hur länge Nynäshamns kommun betalat för sophanteringen och toalett på Landsort och Ankarudden kan inte Jesper Skoglund svara på.
– Exakt hur länge kommunen har haft och betalat för denna sophantering är oklart, men vi ser över det nu så att det ska bli rätt i framtiden.
Enligt Michael Werner finns det på SFV uppgifter om att en överenskommelse om städning av toaletter på Landsort gjordes 2012.