KRÖNIKA. Årligen omsätter offentlig upphandling i Sverige närmare 800 miljarder kronor. Förutom seriösa anbudsgivare lockas även en och annan lycksökare att delta i upphandlingarna och alla pressar och sockrar de sina anbud efter bästa förmåga för att tilldelas uppdragen.
I sin jakt på att göra smarta business finns det upphandlare inom offentlig sektor som frestas att satsa på det billigaste anbudet i stället för att sätta kvalité i första rummet. Enligt en kartläggning, som fackförbundet Vision gjort, saknar många upphandlare dessutom den kompetens som krävs för jobbet.
Tyvärr finns otaliga exempel på att offentligt upphandlade tjänster inte håller måttet alla gånger. Inte minst inom kollektivtrafiken där entreprenörer och underentreprenörer misslyckas med att utföra de tjänster som de anlitats för på ett bra sätt. Bussar som inte kommer, turer som ställs in och bristande information är sådana problem som resenärerna fått vänja sig vid. I färskt minne finns förstås också debaclet kring sjötrafikupphandlingen 2015 då regionen tilldelade TRSM stora delar av trafiken trots att företaget saknade de resurser som krävdes. En affär som i slutändan kostade skattebetalarna minst 80 miljoner kronor.
Snart kommer vi också att få se resultatet av de många upphandlingar som Skärgårdsstiftelsen nu gör i samband med sin omorganisation. Ett digert vacuum att fylla är förstås det som uppstod efter att stiftelsen gjorde sig av med sina tillsynsmän och naturbevakare. I vilken grad stiftelsen lyckats, eller misslyckats, med upphandlingen av dessa tjänster lär visa sig när sommarsäsongen drar i gång och besökarna strömmar till.
En av de många radikala åtgärder som stiftelsen tagit till för att bättra på sin ekonomi är att man avgiftsbelägger alla sina parkeringsplatser. På några ställen är det stiftelsens arrendatorer som ansvar för det men på de flesta platser har Skärgårdsstiftelsen upphandlat parkeringstjänsten.
Sedan den 1 februari ansvarar företaget Nordic level group för att bevaka parkeringsplatserna vid Årsta brygga vilket sker i samarbete med några andra företag i branschen. Någon större succé med denna upphandling kan man ännu inte tala om. I alla fall inte för de öbor och besökare som parkerar där då samtliga bilar på platsen har bötfällts oavsett om de löst biljett eller inte. Samtliga inblandade företag skyller fadäsen på varandra vilket vi rapporterar om på sidan tre i dagens tidning.
Kritiken mot Skärgårdsstiftelsen är sedan länge massiv och strömavhoppen från dess så kallade ”vänner” fortsätter. Därför är utrymmet för floppar och suspekta effekter av den pågående omorganisationen ytterst begränsad.