Antalet besökare på båtmässan Allt för sjön fortsätter att sjunka. Totalt besöktes mässan av 68 113 personer i år vilket är nytt bottenrekord.
Trots förra årets nysatsning, Waterpark, som var tänkt att locka nya, yngre besökare till båtmässan Allt för sjön fortsätter publiksiffrorna att dala. Jämfört med mässan 2018 tappade man drygt 11 000 besökare i år och landade på en ny bottennotering.
– Det finns inget enkelt svar. Flera faktorer spelar in, säger Catarina Oscarsson, operativ projektledare för Allt för sjön.
Enligt henne kan en förklaring vara att man tidigare haft andra mässor som pågått parallellt och att besöksstatistiken då avsett båda mässorna men i år har Allt för sjön inte haft någon konkurrerande mässa i lokaliteterna.
En utställare säger till Skärgården att anledningen till att publiken sviker kan vara att det är för många båtmässor som ligger allt för nära varandra i tid. Båtmässan i Helsingfors hålls årligen i februari, samma månad är det dags för båtmässan i Göteborg och i månadsskiftet februari – mars startar Allt för sjön på Stockholmsmässan. Slutligen arrangeras den flytande båtmässan i Gustavsberg i augusti.
Catarina Oscarsson utesluter inte att de många båtmässorna har inverkat men säger:
– Men majoriteten av de som besöker oss kommer från Mälardalsområdet.
Traditionsenligt hålls mässan Allt för sjön under sportlovet vilket arrangörerna nu befarar kan bidra till att besökarna sviker. Därför kommer mässan att senareläggas med en vecka nästa år.
– Nu flyttar vi fram till 6 – 15 mars, säger Catarina Oscarsson.
Torsdagen den 7 mars höll båtmässan öppet till klockan 21.00 och just den dagen toppade besöksstatistiken med nästan 3 000 fler besökare än 2018.
– Vi vet att det finns många som vill gå på mässan men som inte hinner ut men det här var jättelyckat. Vi jobbar för att ha öppet till 21 en kväll även nästa år, fortsätter hon.
Nu väntar uppföljningar och analyser av marknadsföringar, utställare- och publikundersökningar. Enligt Catarina Oscarsson är det en generell trend att de publika mässorna tappar.
– Sista åren har det varit en del utmaningar men det gäller inte bara Allt för sjön, säger hon.
Fakta/Antalet besökare på Båtmässan Allt för Sjön
2019: 68 113
2018: 79 246
2017: 83 259
2016: 84 138
2015: 88 772
2014: uppgift saknas
2013: 94 370
2012: 92 249
2011: 112 000
2010: uppgift saknas
2009: uppgift saknas
2008: 108 421
2007: 111 521