Efter att regionen dömts att betala 1,8 miljoner kronor för de fel som begicks under sjötrafikupphandlingen kräver nu oppositionsregionrådet Jens Sjöström (S) att majoriteten redovisar de bedömningar som gjordes innan beslutet togs.
– Jag kommer att lyfta frågan till nästa nämnd, säger han.
Det var i förra veckan som hovrätten dömde Region Stockholm (tidigare Stockholms läns landsting, SLL) att betala närmare 1,8 miljoner kronor till Ressel Rederi, vilket Skärgården tidigare har rapporterat. Enligt domen gjorde regionen fel som inte förlängde avtalet med rederiet gällande trafikområde C i väntan på att ett nytt, permanent, avtal skulle komma på plats.
– Det här är bedrövligt och visar åter igen på den långa räcka av misslyckanden som upphandlingarna kantats av under 13 år, säger Jens Sjöström och fortsätter:
– Sitter man i majoritet har man ansvar för att säkerställa att upphandlingar sker på ett korrekt sätt. Vi kan inte ha en situation där det inte finns koll på läget och där skattebetalarnas pengar äventyras. Detta är ett politiskt ansvar som måste tas. Det minsta man kan kräva är att de ansvariga för en diskussion över partigränserna och med oppositionen.
Jens Sjöström anser att det i grunden handlar om att att man inte gjort en tillräcklig analys av gällande regler vilket resulterat i överklaganden, förseningar och skadeståndskrav på mångmiljonbelopp.
– Vi håller fast vid vårt förslag att Waxholmsbolaget borde väckas till liv och köra båtarna i egen regi, säger Jens Sjöström.
På nästa Trafiknämnd kommer han att begära en analys av hela sjötrafikupphandlingen för att få klarhet i vilka erfarenheter och slutsatser man drar av den och hovrättsdomen.
Jens Sjöström menar att debaclet med upphandlingarna inte bara fortsätter att kosta skattebetalarna miljonbelopp utan att det också skapat osäkerhet hos skärgårdsbefolkningen.
– Livsnerven i de bofastas trygghet är trafiken. Den måste vi som region garantera, fortsätter han.
I höst ska hovrätten pröva ett liknande mål mellan Stockholms Sjötrafik AB, SSAB, och regionen men i det målet är skadeståndskravet betydligt högre: 39,5 miljoner kronor.
Även Björn Öberg, ordförande i SSAB, är kritisk till hur upphandlingarna har skötts.
– Gustav Hemming har i media påstått att landstinget inte vill gynna någon. En av de många frågor som han och övriga i Trafiknämnden bör kunna svara på är varför man inte omedelbart gjorde om upphandlingen 2016 med det underlag som det tog tjänstemännen över 2,5 år att ta fram. Detta var dessutom vad kammarrätten ålade landstinget att göra. Med andra ord, varför gav man tjänstemännen i direktiv att åter igen ta fram ett nytt underlag, som sedan utformades på ett helt annat sätt, vilket gjorde att vårt rederi inte längre kunde delta. En märklig kursändring kan tyckas, säger Björn Öberg.
Genom sin pressekreterare avböjer skärgårdsregionrådet Gustav Hemming (C) att kommentera hovrättsdomen i målet mellan Ressel Rederi och regionen med motiveringen att det är en pågående juridisk process som ännu inte är avslutad.
Domen kan överklagas inom fyra veckor men kräver prövningstillstånd från Högsta domstolen.