Nu flaggar Kustbevakningen för skärpta kontroller i Kastelletleden i Vaxholm. Anledningen är linfärjans inträde på scenen, vilket skapat en otrygg trafiksituation. Kontrollerna gäller främst trafiksepareringen, men fler nykterhetskontroller kan bli en effekt.
I förra veckan tittade Kustbevakningen närmare på riskerna med vattenskotrar som korsar Kastelletleden strax efter linfärjans passage. Resultatet var nedslående menar stationschefen Ivar Ahlfvengren:
– Det vi såg var en extra hög risk om föraren inte upptäcker vajern. Det handlar om väldigt allvarliga personskador, säger han.
Risken är enligt Kustbevakningen att vattenskoterförare inte uppmärksammar hur högt vajern faktiskt ligger. Om de passerar akter om linfärjan, innan avlysningen vid färjans passage har upphört. En av Kustbevakningens egna vattenskotrar fick agera försökskanin. Det visade sig att då skoterns för ligger relativt lågt i vattnet, ”lyfter” fören upp vajern ur vattnet. I lite högre farter skulle det få allvarliga konsekvenser för föraren.
Kustbevakningen kommer nu att skärpa övervakningen i Vaxholmsområdet. Framför allt i Kastellsundet där sjötrafikförordningen reglerar att mindre båtar ska gå i östra sundet, en regel som sällas följs:
– Med tanke på att vi har en annan trafikbild så behöver vi intensifiera övervakningen. Om många trafikerar det västra sundet, där linfärjan går, finns en ökad risk för olyckor, säger Ivar Ahlfvengren.
Han menar att skyltningen för trafiksepareringen, som enbart tillåter fartyg över 12 meter i det västra sundet vid linfärjan, kan tolkas olika:
– Skyltarna anger bara stort eller litet fartyg. Men i författningssamlingen framgår att alla fartyg kortare än 12 meter eller smalare än 4 meter ska gå i östra sundet. Det finns inget att diskutera. Varför vi anser det viktigt att följa regelverket nu är för den nya trafikbilden, kommenterar Ivar Ahlfvengren det faktum att myndigheterna hittills har varit mer förlåtande mot mindre fartyg som passerat i västra sundet.
Den som kör i fel sund riskerar böter på 1 200 kronor. Men är det verkligen Kustbevakningens roll att tvingas skärpa kontrollerna efter att en ny aktör kommit till?
– Egentligen inte. Som befälhavare är man skyldig att ta reda på reglerna i området man trafikerar. Men då linfärjan är så ny vill vi belysa att det dels är högre risk att passera genom västra sundet, och dels påvisa trafiksepareringen. Ett brott som kan få ekonomisk påföljd, säger Ivar Ahlfvengren.
Skärpningen innebär också att det kan bli fler nykterhetskontroller i Vaxholmsområdet:
– Ja, normalt gör vi nykterhetskontroller i samband med andra kontroller.
På Internet florerar diskussioner om vad skyltningen avser, och huruvida skyltningen är felaktig. Men enligt Andreas Holmgren, sektionschef för sjötrafiken på Transportstyrelsen finns inga oklarheter:
– Skylten upplyser om ett förbud. Den avser en lokal regel som talar om hur man passerar sundet, där skylten informerar om att här finns en regel som ska åberopas, säger han och likställer det med att en 70-skylt i vägtrafiken informerar om regeln att högsta tillåtna hasighet är 70.
– Det finns inga förbudsskyltar om att man inte får köra 90 eller 100 där, säger Andreas Holmgren.