Det myllrar av folk på Strömkajen och de gamla skärgårdsbåtarna ligger uppradade. Det är en varm kväll och efter två års pandemiuppehåll är det äntligen dags. Skärgårdens trafikantförening har arrangerat Skärgårdsbåtens dag den första eller andra onsdagen i juni sedan 1964. De två senaste årens uppehåll var det första någonsin men nu är det slut på restriktionerna.
Skärgårdsbåtens dag är tillbaka.
Båtarnas flaggspel smattrar glatt i den friska vinden och Lars Nyberg som är ordförande har just lyckats få ordning på några vepor som ska stå på kajen och vinka.
– Det känns jättebra att öppna för sommaren nu efter uppehållet och kunna köra för fullt utan restriktioner. Skärgårdsbåtens dag är den viktiga publika delen av vårt arbete. Andra delar är att resonera om skärgårdstrafiken med våra politiker och att stötta och hjälpa bryggföreningar runt om i skärgården, säger han.
Kassören Nils Cronholm och vice ordförande Britt Fogelström sluter upp. De har sett fram emot att Skärgårdsbåtens dag ska komma igång igen och uppslutningen på kajen verkar god. Båtarna kommer att mötas av den nybyggda katamaranen Syreni som utgår från Vaxholm. Britt Fogelström och Lars Nyberg följer med Storskär till Vaxholm. Ombord ska de sälja lotter för att få in pengar till föreningen.
Ombord på Storskär letar Ulla-Berit Lindberg, Lisa Jarlheden och Rita Ferdus efter sittplatser. De går upp och sätter sig på babordssidan. Klockan kvart över sex tutar Storskär tre gånger med ångvisslan enligt reglementet och backar ut. I kortegen som ska formas ska Storskär går först, sedan Norrskär, Mariefred, Blidösund, Västan och Östanå 1. Hastigheten ska ligga kring 9 knop. Det tutas och vinkas med vita handdukar så att det står härliga till. Yngst tutar först. 160 passagerare finns med ombord på Storskär. På fördäck står trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
– Det var tre år sedan jag var med på Skärgårdsbåtens dag senast och dessa eldsjälar manifesterar skärgårdsbåtarnas betydelse. De gamla ångbåtarna är en viktig länk till historien. Det är fantastiskt att de är igång igen efter pandemin, som var den största kollektivtrafikkrisen i modern tid, säger han.
Hur ska man göra för att locka fler att komma ut i skärgården tycker du?
– Jag tror att det är bra att få med skolklasser ut.
En annan fråga som han tycker är viktig är att behålla trafiken från Strömkajen ut till skärgårdsöarna.
– Från min horisont förblir Strömkajen skärgårdstrafikens hjärta och att våra historiska ångfartyg kommer att gå många år framöver är viktigt.
Iklädda Sjövärnskårens marinblå uniform med sjömanskrage och vit skärmlös mössa står Viktoria Gulbe och Martin Tirén från Södertörns Sjövärnskår och tittar på de andra fartygen som samlas ihop efter Granholmshålet. De kommer att medverka när flaggan ska halas i Vaxholm.
– Men riktigt vad det är vi kommer att göra har vi inte lärt oss på grund av pandemin. Det får bli en snabbutbildning när vi kommer fram, säger Martin Tirén.
– I juni kommer vi att vara på sommarskola på Muskö för att lära oss grunderna i militärt uppträdande, segling, rodd och navigation, säger Viktoria Gulbe.
På kajen i Vaxholm är det tjockt med folk som står och väntar på de tutande skärgårdsbåtarna. Storskär lägger till och passagerarna kliver iland på landgången som läggs ut av matrosen Christian Rosendal. På kajen steks strömming i en muurikka och läggs på knäckebröd och toppas med lök och dill. Det är Vaxholmsscouten Emma Dalhammar som med sina medscouter serverar delikatessen. Strömmingsförsäljningen drar in pengar till nästa års jamboree i Sydkorea. Längre in på kajen dansas det till countryband och lyssnas på dragspel och bas.
På kajen framför Norrskär står Mårten Werle. Udda veckor är han kapten på båten men idag är han ledig. Hans tvillingbror Jesper Werle hoppar iland. Han är Norrskärs maskinist udda veckor och det är Johan Jahnberg som styr Norrskär tillbaka till Strömkajen. Det börjar bli dags att ge sig av. Vi följer med Jesper Werle ner i Norrskärs maskinrum som fylls upp med före detta matroser och maskinister. Eldaren Daniel Estius har svidat upp sig i den gröna arbetsoverallen dagen till ära.
– Jag är väldigt glad att det är igång igen med fokus på kulturskatterna, säger han.
Uppe på bryggan tutar kapten Johan Jahnberg tre väldigt långa och Daniel Estius slår back i maskinen. Vi går upp till bryggan och får sällskap av sjövärnskåristerna som har fått förstärkning av läraren Linus Gyllenberg och ytterligare en elev, Emil Lundgren. Nu ska de få chansen att styra.
Viktoria Gulbe är först ut:
– Nu kommer hon styrbord, då får du gira lite babord, säger Johan Jahnberg och tar ett snabbt kliv ut på bryggans styrbordssida och tittar akter ut.
– Rätt så, styr nu mot ett märke, säger han och Viktoria Gulbe styr rakt fram.
Johan tar fram en vit frottéhandduk och sträcker sig mot tuthandtaget som dinglar i taket för att svarstuta på Blidösund som byggdes 1911, Norrskär sjösattes ett år tidigare. Sjökåristerna håller för öronen. Johan vinkar med handduken. En mötande oljetanker tutar också. Den får en lång tut tillbaka.
– Hur kommer det sig att ni vinkar med handdukar? undrar Martin Tirén.
– Det betyder ju fred men jag tror att det var linneservetter från början och de syns ju bra, säger Johan Jahnberg. Efter ett snabbstopp på Hasseludden turas Mariefred, Blidösund och Norrskär om att köra först och sist och avslutar med att köra i bredd förbi Waldemarsudde.
– Babord 5! säger Johan.
– Babord 5 är! säger sjökoristen Emil Lundgren som har fått ta över ratten.
– Midskepp! säger Johan.
– Rätt så! säger Johan.
– Rätt så är! säger Emil och kör vidare tills Martin Tirén får ta över.
Mariefred lämnar av sina passagerare på Skeppsbron. Blidösund gör en vid sväng mot Af Chapman och svänger in på sin kajplats vid Gustav III-statyn och Johan Jahnberg som har tagit över styrningen gör en vid sväng mot Skeppsbron för att svänga in mot Norrskärs plats på Strömkajen närmast Skeppsholmsbron. Skymningen faller. Storskär har redan förtöjt. Trossen kastas och sitter och Norrskär är snart förtöjd. Så läggs landgången ut och passagerarna droppar av. El och vatten kopplas in, akterflaggen halas och besättningen avslutar dagen med varmkorv i aktersalongen. 2022 års Skärgårdsbåtens dag är härmed avslutad.