Briggen var ett förhållandevis stort fartyg med en komplicerad rigg och en maximal lastförmåga på cirka 300 ton. I Stockholms skärgård och längs kusterna runt om i Sverige seglade hundratals briggar när det begav sig på 1800-talet.
Briggen var manöverduglig på små ytor och användes framförallt som transportfartyg av varor av olika sort runt Östersjön och i världen. För fartygets framdrift krävdes ett stort manskap där var och en hade en tilldelad uppgift att fylla. Briggen var större än skärgårdens traditionella segelskutor och lämpade sig väl för oceansegling.
Vad är karakteristiskt för en brigg och vad fartyget har för för- respektive nackdelar kan Korhan Koman, kapten på briggen Tre Kronor af Stockholm berätta:
– Tre Kronor har råsegel, vilket är väldigt karakteristiskt. Om man jämför briggen med en vanlig segelbåt med Bermudasegel har briggen segel så att du kan ”backa” mot vinden och få stopp på fartyget. När du gör en stagvändning ligger hon och snurrar på sin egen axel. Du kan bromsa, styra upp, dreja bi och gå in i trånga hamnar.
Traditionella handelsbriggar var ofta rikligt utrustade med separata utrymmen för manskap och befäl. Befäl, skeppare och styrman bodde akterut i kajutan med finare utsmyckning och möblemang. Skepparen var rederiets representant och gjorde affärer med eventuella uppköpare när man anlände till målet.
Manskapet huserade enklare längst fram i skansen med en anspråkslös inredning. Mellan kajutan och skansen fanns lastutrymmet som skulle vara så stort som möjligt.
Mathållningen ombord var förhållandevis sparsmakad med mycket insaltat, torrvaror och gröt. Fartygen som gick på långfart hade det lite bättre med levade djur som åts upp efter hand.
Hur många briggar har haft hemmahamn i Stockholms skärgård?
– Det har funnits hundratals briggar både på västkusten och ostkusten. Jag har inga exakta siffror, men i skärgården har det säkert funnits 150–200 briggar under glansperioden på 1800-talet. Briggen kom i storlek snäppet över böndernas och fiskarnas allmogeseglation som sandkilar, vedjakter och fiskebåtar.
Kohran Koman menar att briggen Tre Kronor är pålitlig och trygg i olika manövrar.
– Vi kan segla långt in i skärgården och göra säkra stagvändningar. Hon går bra på kryss och fint i grov sjö tack vare sitt spetsiga förskepp.
I ett normalställ bär Tre Kronor 16 segel i materialet Clipper Canvas i syntetfiber som är vattenfrånstötande. Hon seglar med råsegel, vilket innebär en avsaknad av lösa bommar och gafflar. Råarna är fixerade där inget hänger och slamrar. Hon har en segelyta på 760 kvadratmeter, vilket är ganska normalt för en brigg, men också så kallade ledsegel på ytterligare 70 kvadratmeter.
– När vi går över stag tvekar hon inte och går säkert runt i vändningen.
Karakteristiskt för en brigg är hur en stagvändning går till. Till en början går fartyget upp i vind för att göra en genomvindsvändning.
– När hon närmar sig vindögat vrider vi runt storriggen, den aktre riggen, så att den ställer sig mot vinden och aktern trycks ner. Man ”bräcker” ner akterskeppet från vindögat ner i lä.
Nu påbörjas en rotation och fartyget kommer in i det som tidigare var läsidan på förriggen. Förriggen börjar backa och fartyget ligger och snurrar på vridpunkten.
– När fartyget närmar sig den nya bogen, brassar man runt den främre riggen. Hela riggen har kommit i rätt riktning och nu fyller seglen och vi kan sätta fart igen. Hela processen tar cirka 2–3 minuter lite beroende på hur mycket det blåser, säger Korhan Koman och fortsätter:
– Ju mer vi seglar desto mer besjälad blir hon med minnen och upplevelser. Hon har en ganska tuff och kraftfull utstrålning. Tre Kronor är också ett nutida fartyg med modern utrustning bemannad med professionell besättning.
När fullriggarna gjorde entré på arenan i början på 1900-talet utkonkurrerades briggen. Fullriggaren tog mer last med färre besättningsmän och var verksamma en bit in på 1900-talet, men försvann ett efter ett när de motoriserade fartygen kom. Briggarna är sedan länge borta från sjön, men än lever minnet kvar i briggen Tre Kronor af Stockholm som fortsätter att klyva havets vågor.